Underglasyr
Om jag vill ha en grundkulör på min kopp, tex ljusblå och sedan måla lite blommor i olika färger med underglasyrer, hur gör jag då? Kan jag doppa i ljusblå glasyr och sedan måla på det? Och sedan doppa igen i transparent? Eller måla blommorna först och sedan doppa i ljusblått? Tror inte blommorna kommer att synas igenom då. Är det någon som vet hur man gör?
Nej, underglasyrfärg ovanpå en glasyr fungerar inte bra, eftersom underglasyrfärgen innehåller lera.
Om du vill göra som du beskriver, kan du först färga in det skröjade föremålet med en ljus underglayrfärg, sedan måla dekor på den, och slutligen täcka med en transparent glasyr.
Använder du "köpt" ug-färg i burk…?
De brukar gå bra att blanda inbördes, så om du vill ha en ljusblå grund, kan du blanda vit med en aning blå.
Ug-färg skall läggas tunt, För att täcka ytan kan du pensla, men prova också att "gnugga" in ug-färgen med en svamp….det kan ge en jämnare infärgning.
Man kan också stöppla ("dutta") på färgen med en svamp..
Träna på något mindre viktigt föremål, så ser du snart hur du kan göra…alla bra sätt är tillåtna..🙂
Kan löna sig att tunna ut färgen litet grand, med vatten…
På den ljusa grunden kan du sedan måla dekoren, och slutligen glasera med transparent glasyr.
Koppen och fatet på bilden är helt täckta med grön underglasyrfärg, och sedan glaserade med transp. glasyr.
Här är ug-färgen dock sprutad (också en bra teknik)….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-11-05 14:25 av Bo§e
#1: Tusen tack för informationen, nu vet jag hur jag ska göra!
Ok. När det handlar om underglasyrfärg är det "tunt" som gäller…..inte bara av ekonomiska skäl 😮 utan också för att ett tjockt färgskikt kan vilja "äta" av glasyren…..
Oj det är en fin kopp 👏
Ja visst är den fin. Min favoritkopp..! 🙂
Den tillhör Höganäs Keramiks "Servis 80".
Servis 80 gjordes i många färger, och jag har för mig att Örjan Johansson ritade den…
Vi har en hel del hushållsgods från grön Servis 80 här hemma, som vi använt flitigt i väldigt många år…
- Redigerat 2023-11-05 19:01 av Bo§e