Vit engobe
Hej alla glada keramiker!
Jag undrar om nån har ett bra tips för en vit engobe till Georg & Schneider 354 (maxtemp 1200). Jag vill kunna helengobera insidor på stora fat för att sedan dekorera! Funkar det att slamma upp vit lera fast den har högre bränntemp?
Med vänlig hälsning, Therese
Ja, det kan mycket väl fungera.
Om har någon vit lera hemma, så prova den i första hand.
Om skillnaden i torkkrympning är alltför stor, kan det förstås bli problem (det märker du snart), men prova först med det du har….!
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-11-05 15:34 av Bo§e
Ja du kan ju göra krymp test på lerorna om du inte har datablad. Annars så kan man justera med bentonit eller liknande, du kan också blanda i 5% borax i engoben så brukar det alltid funka
Tack för feedback och tips! Om jag vill blanda en vit engobe nån som har ett bra recept? Har mycket råvaror hemma…. tänker att det kanske är enklare än att slamma upp lera?
Två sätt att jobba med engobe
Kan väl också nämna att det är stor skillnad mellan "traditionell" engobering (dvs engobe lagd på läderhårt gods), kontra att lägga engobe på skröjat gods….
Tänker man engobera på skröjat gods, får man definitivt göra de justeringar som Ler föreslår i #2.
Om man engoberar på läderhårt, finns det stor chans att man slipper justeringarna, om man utgår från en vanlig plastisk lera,,,,,,,något man bör prova först.
Men, visst kan det bli aktuellt med justeringar här också…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-11-05 17:16 av Bo§e