Keramik iFokus

Keramik

LĂ€st 114 ggr
Allinagain
0

Luftrenare??

Hej pĂ„ er🙂
Har en liten verkstad 7 kvadrat och ett rum 15 kvadrat som oxÄ anvÀnds i keramikprocessen.
Är verkligen inte bĂ€st pĂ„ att vĂ„ttorka ytorna regelbundet.
SÄ gissar att det snurrar rÀtt mycket partiklar i luften .
Inser att det inte Àr det bÀsta..
TÀnkte komplettera med nÄn slags luftrenare..
Har ni nÄgra tips pÄ maskiner som renar effektivt???
Tack pÄ förhand!!

Bo§e
0

Det hĂ€r Ă€r inte riktigt min avdelning, men jag förstĂ„r att det Ă€r partiklar, och inte gaser, som du Ă€r "ute efter"
.
SÄdana luftrenare finns, och hÀr finns litet information:
https://www.m3.se/article/1845205/luftrenare.html

Men, jag tror inte att en luftrenare kan "ersÀtta" regelbunden vÄttorkning helt och fullt
..men kanske som en komplettering
?

NÄgon som har erfarenhet
?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Trött pÄ pollenallergi eller vill du bara frÀscha upp luften hemma? HÀr Àr effektiva luftrenare för en bÀttre luftmiljö!
  • Redigerat 2023-11-08 15:32 av Bo§e
bjorn.lindberg
0

#1: NÀr jag var i min förra verkstad, i en kÀllare, byggde en av medlemmarna en luftrenare. En kanalflÀkt som drog in luft i en lÄda med ett enormt filter. Man kunde se att fÀrre partiklar var kvar i luften, typ nÀr ljuset ligger rÀtt pÄ vÄren och allt damm syns. Hur som helst, funkade det ett tag, sÀg 6 mÄnader, sen var filtret fullt oh ett nytt filter behövdes. Personen som byggde filtret tog med en "flow meter" frÄn jobbet och kollade hur mycket luft filtret drog, för att kolla om det var dags att byta. Tro filterna lÄg pÄ 2000 SEK stycket ex. moms. Det blir typ en del pengar per Är. BÀsta Àr nog att installera en kanalflÀkt, utan filter, som sickar luften utomhus, och stÀda sÄ mycket det gÄr. Borde vara klart billigare.

ler
0

Nej jag tror ocksÄ att det bÀsta Àr att tvÀtta och det kan vÀl fÄ bli nÄgot som du fÄr öva pÄ! Jag har en god vÀn som har en keramik skola dÀr han köpte luftrenare men nej de funkar dÄligt

• Redigerat 2023-11-08 15:47 av ler
Bo§e
0

#2: Ja, jag kan ocksĂ„ förestĂ€lla mig att det krĂ€vs stor kapacitet pĂ„ luftvĂ€xlingen och filterytan, om man skall kunna uppleva en verklig effekt i en keramiklokal

• Redigerat 2023-11-08 16:01 av Bo§e
Bo§e
1

Om man har en frontmatad ugn, bör man komma ihÄg att vÄttorka ugnens tak dÄ och dÄ.
Det blir lĂ€tt en "glömd" plats, som samlar massor av damm med tiden, och nĂ€r man brĂ€nner, tenderar dammet att "lyfta" frĂ„n ugnstaket
..

Allinagain
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för input🙂

Ni har sÀkert rÀtt..
Ska bli bÀttre pÄ att vÄttorka ytorna ..
Och inte lÄta lera ligga och torka i verkstaden..

Men kommer att komplettera med en luftrenare..
Borde göra skillnad i hela min kÀllare, inte bara i verkstaden.
Köpte pÄ netonnet som hade lite rabatt nu..