Keramik iFokus

Keramik

Läst 122 ggr
Bagossa
0

Silver dekor

Hej

Jag har funderat ett tag på att köpa silverlyster / silverdekor men tvekar pga pris.
Nyligen lånade jag en bok om Wilhelm Kåge och i den står det att han blandade silverpulver och keramisk olja som penslades på glasybrännt gods och brändes till 640C. Argenta närmare bestämt. Receptet var tydligen super hemligt och han skällde ut folk som var i samma lokal som han när det blandades. Men det borde inte vara svårt att prova sig fram. Keramisk olja tolkar jag som mineralolja men jag gissar på att det kan fungera med annan olja. Min fundering ligger i om det räcker med silver och olja dock. Kan han ha haft i något mer? 640C låter lite lågt då silver smälter vid 962C. Kanske hade han i något som agerade flussmedel… Jag tänkte gå lös med filen på en silversked för att se om det går. Jo, dekoren behövde putsas blank efter bränning.
Är det någon som har erfarenhet av detta?

ler
0

Nej men om det är metallisk silver så spelar det väl ingen roll vad man blandar det med. Annat är det om det är ett salt som ska reduceras då använder man ett recinat, kåda svavel, olja och något lösningsmedel. Men silver är för känsligt och oxiderar för lätt för att det ska vara lämpligt. Men platina går ju bra, finns andra också. När man gör speglar använder man silver men då har man ett skyddande skikt på silvret så det inte påverkas av fukt och luft. Palladium är också väldigt bra

• Redigerat 2023-11-21 20:18 av ler
Bagossa
0

Just det. Jag läste om silvernitrat på Glazy. Silvernitratet sönderfaller till bland annat silver vid upphettning. Det var lite annat med i receptet därifrån, antagligen för att inte oxidera silvret, kan jag tänka mig. Jag får helt enkelt prova och se om det går. Tyvärr tror jag inte att det är så enkelt att det bara är silver och olja.

ler
0

Silvret behöver kanske bara sintra samman, men du kunde också lösa upp det i syra och blanda det i kåda och sådant och bränna in det på det viset, men det oxiderar ju svart så hur kul är det med silver? Det är dyrt med platina men en liten flaska räcker till riktigt mycket

• Redigerat 2023-11-21 21:54 av ler
SaPe
0

Jag har köpt och använt en platina dekor. Tycker dock inte att den blir så silvrig utan mer svart.

ler
0

Så måste det vara något fel, platina blir helt silvrigt. Har du spätt ut mycket?

SaPe
0

#5: nej. Inte spätt alls. Blir så varje gång. Frågade här vad det kunde bero på men fick inga klara svar.

ler
0

Det låter underligt, platina oxiderar inte så det blir inte svart, vad är det för fabrikat? Och vart har du köpt det?

SaPe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7: den oxiderar inte utan blir svartsilver direkt. Köpt från Bluematchbox i England. Colorobbia platinum lustre

Jag blev inte så nöjd så jag använder den inte så ofta.

ler
0

Ja till det priset undrar jag om det är riktig platina? Och inte bara något som dom kallar platina, men du ska inte heller köpa lyster men typ samma som glansguld ett rent platina preparat

Bo§e
0

#9: Nej det är inte vanligt rent glansplatina, utan en lysterfärg (som också namnet antyder) , avsedd att bli just svart/silver, som på bilden.

Lysterfärger är en helt annan kategori dekormaterial än ädelmetallerna.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-12-05 23:46 av Bo§e
ler
0

Ja så tänker jag också, har sett många olika varianter och har själv en hel hög av sådana lyster från Spanien och även ren platina som med garanti blir metalliskt blank, och som Bosse säger så ser man ju hur resultatet ska bli så det är nog inte ett normalt preparat men just ett lyster, priset indikerar det också glansplatin kostar minst tre gånge så mycket