Keramik iFokus

Keramik

Läst 347 ggr
Ernst65
0

Tips för brons glasyr

Hej!
Testade en brons glasyr häromdagen. Resultatet blev inte riktigt som jag förväntade mig. Den blev svart till 98% med några få små ställen där man kunde se ett brons lyster. Glasyren finns här:

https://glazy.org/recipes/4164

Jag funderar om jag har sprayat den för tunn, eller om den behöver en långsam avkylning för att utveckla brons effekten. Eller så är det något annat jag har missat. Brände till 1235, hålltid 15 minuter på vit skärv.
Tack!

Bo§e
1

Om den blev mest svart, kanske den var för tunn….?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Ernst65
0

#1: Ja, jag är benägen att tro det också. Ska testa att bränna den igen.

Ålands folkhögskola
1

Receptet liknar en som jag använder ibland. Den behöver vara tjock att bli guld/brons, men den rinner när den är tillräckligt tjock…
Lucie Rie använde en guld/brons glasyr högst upp på skålar och vaser med en annan glasyr nedanför. Guld glasyren gav fina effekter i den vita glasyren utan att någonting fastnade i ugnen. Exempel här: [https://www.tumblr.com/moolric-ceramics/171337634622/lucie-rie-bowl-i-found-out-recently-that-my-runny]

Lucie Rie Bowl I found out recently that my runny metallic glazes are just doing how they do. That I shouldn’t expect them not...
Ernst65
0

#3: Tack!

nyburgaren
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blanda in lite MoO i glasyren så främjar den dess metalliska effekt och du behöver inte använda så mycket MnO i glasyren!

Ulla
0

Mo. Det är molybden, eller hur? Finns det hos de vanliga återförsäljarna? Oxiden alltså.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

• Redigerat 2023-12-02 11:16 av Ulla
ler
1

Dom vanliga? Menar du i Sverige så är svaret nej. Det mest använda är ammoniummolybdat och det kan man få, jag har en hel del. Men googla på det så hittar man det. Jag har dom andra oxiderna också men tycker att ammoniummolybdatet är bäst

• Redigerat 2023-12-02 11:29 av ler
Forma
0

#7: Är det ofint att fråga var du jobbar/har jobbat Ler? Du verkar sitta på rätt mycket specialkunskaper! Naturligtvis behöver du inte svara, jag blev nyfiken bara! 😀

ler
7

Ja nu har jag en firma som gör glasyr och engobe till industrin och jag har jobbat på många olika ställen, laboratorier inom keramiken och varit på projekt på universitetet i Berlin inom materialkunskap. Jag arbetar också med lera och ugnar och annat

ler
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

Här några få exempel på vad jag gör. Mycket av det är renovering så som västra skogens station

Forma
0

#10: Läckert! Häftigt att jobba så storskaligt! 😀

ler
4

Ja det går åt en del glasyr, det röda huset har 10 ton glasyr på sig

Ferruma
0

Vad kul att få höra vad du jobbar med! Superspännande!

Susanne Sundström
0

#9: En FÖRMÅN att du delar din kompetens på denna plattform! Jag är djupt imponerad!

//Susanne Sundström

ler
3

Ja tack men det är ju bara kul att dela lite

kinnekulle
1

#15: det är vi som ska tacka