Sättplattor
Har aldrig vänt på mina sättplattor hittills, men läste nu att någon använder ena sidan för skröjbränning och den andra för glasyr??
Vilket är rätt, eller spelar det ingen roll vilket man gör?
Gott Nytt 2024 alla keramiker 🎉
- Redigerat 2023-12-30 15:05 av ByWad
Att vända på plattorna vid skröjbränning har nog inte så stor betydelse, eftersom plattornas åldrande (böjning) knappt är mätbar vid arbete i den temperaturen.
Plattor som enbart använts till lergodsbränning kan ju vara helt plana, trots att de varit med i 30-40-50 år….!
Vid stengodsbränning däremot, åldras plattorna på ett märkbart sätt.
Det innebär att slitaget ändå blir ojämnt och ensidigt, om man vänder på plattorna när man skröjar…
Om man nu eftersträvar jämnare slitage, blir resultatet därför bättre om man vänder på plattorna varannan stengodsbränning ….
Skröjbränningarna har ingen betydelse här,,,,eller i alla fall knappt mätbart….
Men det finns ju en nackdel:
Om man gör så, får man behandla plattorna på båda sidor, vilket innebär risk för att plattengoben "smular" ner på godset nedanför……
Så man får göra en avvägning:
Litet längre livslängd på plattorna, med risk för "smul", eller använda plattorna på en sida tills de helt enkelt är slut…..
Så går mina funderingar kring det här….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-12-30 21:25 av Bo§e
#1: Tack, Bosse! Det låter klokt, ska vända på dem varannan gång👍
Gott Nytt År till dig🎉
Har inte vänt mina någon gång eftersom jag bara målar bara ena sidan. bränner 1245 grader märker inga problem med det å då bränner jag med täta intervall. och lyfter ut plattorna med handskar när ugnen är riktigt varm.
#3: Ja, vid den temperaturen dröjer det som regel länge innan man märker någon deformation, i synnerhet om plattorna är av en bra kvalitet….
Jag tyckte att plattorna från Acme Marls Ltd var väldigt bra i förhållande till priset….men de hade långa leveranstider….🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-01-05 16:56 av Bo§e