Brännprogram
Hallå!
Har precis bränt in min första egna ugn!!
Planerar nu skröjen och blir lite konfunderad över manualen Bentrup har…Den anger 10 min hålltid vid 900 grader. Låter lite tycker jag… Vad tror ni om 100 grader/h uoo till 600g, fritt till 990g och hålltid 30 min?
Har stengods med olika sorters lera och en del tjocka skulpturer. Har kägla till glasyrbränningen men inte till denna skröj. Lerorna är angedda att skröjas i 1000g.
Vad underbart att vara jobbledig och kunna lägga tid på detta!!! Gott Nytt år! Camsa
Varför ska du ha utjämning på en skröj…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Jag har 10 min utjämning på skröjen som jag kör till 950, längre än så behövs nog inte. På glasyren kör jag 20 min. Det beror ju på hur ugnen är oxå, om det är jämn och så.

De där manualerna är väldigt allmänt hållna och ska inte tas bokstavligt. Olika leror har olika krav på utjämning, fylen t.ex ska ha en god stund på sig för att bränna ur ordentligt, de engelska ballclayslerorna lite mindre och rena vita har lägst krav.
Din ugn, Camsa, är dessutom så snabb över de 600 till topp att det därför kan va bra med en utjämning på en halvtimme. Har man däremot en långsammare större ugn slipper man utjämning då leran ändå får gott om tid på sig för att bränna rent.
Din kurva är bra, möjligtvis lite väl snabbt med 100 gr/h såvida inte skulpturerna är små. Men tänk på att det som gör att leran sprängs i ugnen är vattenånga från icke torr lera som tvingas expandera för fort. Kör man superlångsamt kan man i princip bränna ett helt paket lera i ett stycke. Kör du 50 gr/h är du på säkra sidan nästan alltid, men det är också tålamodskrävande…

#3 Att köra ugnar så långsamt, tjänar man något på det rent el-ekonomiskt? Eller kostar det kanske mer? Eller går det på ett ut? Ren nyfikenhet och kan vara bra att veta!
Tusen tack för svar Lars!! Då ska jag packa en skröj i dag och bränna på!

#4 ett helt ovetenskapligt svar baserat på känsla är att Nej, man tjänar inget på att köra långsamt, snarare tvärtom. Man värmer upp väggar under en längre tid och det kostar, däremot inte så väldigt mycket mer att det förtas av att risken för att en enda skulptur sprängs. Att köra långsamt precis i början är ytterligt marginellt, men ju högre man ligger desto mer kostar det också relativt. Därför är ett torkprogram på 80 grader och några timmars utjämning en väldigt bra och billig försäkring. Sen kan man brassa på mer när allt är 100 % torrt.