Fel engobe
Hjälp! Ny på dethär.. Jag upptäckte nu när jag gjort prickar och ränder på tre lädertorra stengodsskålar att jag använt lergodsengobe. Vad gör jag nu?
Om det fortfarande är obränt, borde det gå att skrapa/tvätta bort engoben……?……
Men…..
Är det "köpe-engobe"….?
Vi vet ju inte hur hög temperatur den verkligen tål……
Jo, jag vet…det är en chansning…😬…..men om du provar att slutföra en skål, som stengods, kan 3 saker (ungefär) hända:
Engoben smälter och "rinner omkring"
Engoben sitter kvar som den skall, men färgen "blöder" kraftigt..
Det fungerar…..! 🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Jag skulle göra som Bosse säger, förmodligen fungerar det. Dom flesta vita leror tål relativt hög temperatur
Tack för svar. Jag blev ganska nöjd med prickarna så jag vill inte tvätta bort 😅 Ja det är köpe, Botz svarta engobe. Står att den går o bränna till 1100. Tänker nu att det kanske räcker att bränna skålarna till 1100. men vad kan man förvänta sig färgmässigt tro? Såg nån bild på bränd vit lera och det såg ut som den gick mer åt rosa när det var bränt vid lägre temp.
Tanken var vit med svarta prickar. Jo, det kan va kul o testa vad det blir för resultat. Bara det att jag lämnar in det för bränning så det blir rätt dyrt vid större mängder. Jag behöver helt klart en egen ugn framöver . Hela huset är fullt av obrända skålar 😂
Jag gissar litet, och tror att själva engobeleran kommer att klara den högre temperaturen, men att färgen kanske kommer att "blöda" litet kring dekoren…..dvs inte det svarta, utan någon av de färger som ingår i det svarta….
Det kan dra åt grönt eller blått….?….dvs om det ligger transparent glasyr på engoben..
Men om du väljer att inte glasera, kan det mycket väl bli helt ok……
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-01-10 20:59 av Bo§e
Aha. Är det så det kan bli. Jag har tänkt o köra på transparent glasyr ovanpå men jag får se. Det är ju såklart kul att prova sig fram. Ibland kan ett misslyckande bli bra ändå. Om inte annat en lärdom 😊
Jag hoppas den vita leran kan bli bra i 1100 grader som verkar va maxtemp för engoben.
Du kan ju göra ett prov först och bränna till högre temperatur innan du bränner skålarna. Jag tror det går bra och om du glaserat någorlunda tunt så flyter det inte så mycket