Frontmatad keramikugn
Jag har en frontmatad keramikugn på 325kg som måste lyftas för att benen ska kunnas skruvas fast på ugnen. Jag skulle behöva idéer på vad jag kan föra in under ugnen som tåler vikten och kan hålla upp den i höjd medans benen skruvas fast? Tack
Man kan hyra en staplare (bilden), förutsatt att den får plats i lokalen.
Alternativt kan man anlita ett "bärarlag", som är vana vid att hantera pianon, kassaskåp m.m.
Bärarlag brukar förmedlas via flyttfirmor, och de jobbar snabbt och proffsigt (och har försäkring..!).
Det är nog de enda säkra 😬😬😬 metoderna jag kan komma på….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-01-22 21:42 av Bo§e
Måste benen skruvas fast?
Tack! Jag har ordnat med en bärarlag som flyttar piano som ska hjälpa mig. Jag tror inte de har en staplare med sig. Tänker att jag behöver komma på något bra att ställa under ugnen, när de lyfter, så jag får möjlighet att skruva på benen. Funderar på vad det kan vara som man smidigt kan dra under och som tåler vikten…
#4: Ja, "forklift" är ju en staplare.
Det är det "lätta" sättet….
Men om det kommer ett bärarlag, kan man göra så här:
Bärarlaget (som använder remmar), lyfter upp.
Stapla upp t.ex. lecastenar under ugnen.
Kan göras steg för steg, så att bärarna får vila.
(Se till att ingen kabel etc kommer i kläm)När ugnen står tillräckligt högt på lecastenarna, skruvas benen på.
Bärarna lyfter, medan du plockar undan lecastenarna, och sätter slutligen ner ugnen.
I stället för lecastenar, skulle man kunna snickra något slags provisorisk träkonstruktion (som klarar tyngden), som kan skjutas in under ugnen när den är upplyft…..
…och andra liknande idéer…..
Man får förstås inte frestas att lägga ugnen på sidan… (…ja nu blev det också sagt…)
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Tack! :)
Lastpallar under ugnen - småa lastpallar är ganska lätta att få tag i. Fråga runt, du kanske märka att något företag har en hög som ligger och skräpa utanför.
En vanlig palltruck (som är mindre och smidigare än en staplare) lyfter tillräckligt högt att man kan skjuta en till pall under och lyfta på nytt.