Keramik iFokus

Keramik

Etikettkeramik-bränning
Läst 107 ggr
Ann-Britt Åkerlund
0

Käglor

Hej,
Vet inte hur jag tänkte här då jag lika väl hade kunnat haft inställningen 150˚/h upp till 1240˚ 😂 Men skulle det hjälpa att höja uppvärmningshastigheten i segment 2 till för att nå en bättre kägla 7 och 8? Eller skall den vara lägre?IMG_7198.jpegIMG_7193.jpeg

• Redigerat 2024-02-01 11:33 av Ann-Britt Åkerlund
Bo§e
0

Jag tycker att 7:an ser ser ganska "godkänd" ut (om det var dit du ville nå)

Om du vill att 7:an skall böja sig litet mindre, skulle du behöva öka hastigheten litet grand, men troligen*** orkar inte temperaturen inte stiga så fort som du anger i programmet (dvs den sista avgörande biten), och då får man i stället sänka topptemperaturen en aning, för att nå önskat kägelresultat.

*** Jag säger "troligen", eftersom det är vanligt, men om du klockar temperaturstigningen de sista 100 graderna, får du veta om den orkar fullfölja programmets hastighet, eller inte….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2024-02-01 12:16 av Bo§e
Ann-Britt Åkerlund
0

#1: Tack för svart Bosse! Jag vill nå en bättre 8:a, alltså att den skall böja sig till ca 20 över

Ann-Britt Åkerlund
0

#1: Hej igen, jag håller på att lära mig min nya ugn en Rhode dubbelisolerade Ecotop

Bo§e
1

#2: Aha, det är 8:an som är målet……
Det är ganska nära….

Ett sätt är att behålla programmets inställning , men höja topptemperaturen en aning…..några få grader.

Eller alternativt behålla programmet precis som det är, men öka utjämningstiden med förslagsvis 5 minuter till att börja med….

Båda metoderna leder mot samma resultat.

• Redigerat 2024-02-01 12:59 av Bo§e
Bo§e
1

#3: Bra att öva på litet lärorikt "finlir" med den nya ugnen…,
🙂