Firecraft
Finns det någon här som vet något om detta märke?? ( jag tror det var så det hette) Jag har nämligen fått tag på en begagnad frontmatad skolugn av det här märket till ett fantastiskt pris men när jag försöker googla på det så hittar jag ingenting.
kan du lägga ut en bild???

Har ingen bild men vi åker och hämtar den om ngn dag då ska jag fotografera :) Så kanske ngn här vet mer mer om ugnen.
Den är iaf frontmatad och cirka 130 liter. Drar 9 kwh så jag misstänker att det är en lergodsugn. (eller spelar kwh antalet överhuvudtaget ngn roll när det kommer till det?)
Jag är nyfiken på om man kan få tag på tillbehör till en firecraft här i Sverige? Och i såna fall var?? För jag misstänker att man måste byta slingor i den iallafall så småningom.

Är det vanliga element av kanthaltråd så går det nog att få till vilken ugn som helst, det är ju många leverantörer som kan linda elementen på beställning, om man inte vill linda själv.
Om det är en lergods eller stengodsugn har mycket med teglet i ugnen att göra oxå.
Har för mej att det var Keramikexperterna som sålde dom engelska ugnarna. Jag hade en sådan en gång, helt ok ugn, sålde den sedan och köpte en större ugn, men den funkade bra. Min var iaf en stengodsugn… kolla med Keramikexperterna eller goggla på nätet på modellnumret som du ser på det lilla metallskivan på sidan av ugnen, eller på baksidan. Reservdelar är nog inget problem att få tag i.

Tusen tack ska kontakta dom så fort det blir vardag igen. Ugnen saknar nämligen manual.. och jag är värsta blåbäret.. det här kan ju bli hur tokigt som helst annars :P

Snacka om lycka nu ligger min första ugn ute i bilen och väntar på att jag ska bli hulken över natten så vi orkar bära den på plats.
Det är en firecraft fc 160 med maxtemp 1300 grader. Någon här som vet ngt om en sån ugn?? Det följde inte med ngn bruksanvisning eller liknande så jag tar jättegärna emot tips här
Ja det var ju en stengodsugn. Vad vill du veta om ugnen då? Eftersom vi inte vet vad det var för automatik som medföljde ugnen så är det ju svårt att ge några råd. Vad har du för någon sorts styrning på ugnen?

styrning?? hahah som ni ser det lär sluta med att garaget brinner ner….
Går ut i bilen och kollar automatiken på stört återkommer strax…

Hehe, nej så illa ska det nog inte bli ;D Men tänk på att hålla avstånd till väggar samt gärna eldfasta skivor om det är lågt till tak eller brännbart material etc…Och det är inte heller fel att lägga lite extra tid och energi på att verkligen vara säker på att det inte kan ta eld.
Ang styrningen så har jag inte haft en sådan själv (även om den verkar ganska enkel att programmera) och lämnar med varm hand över det till någon som haft likande automatik själv….
Hej! Jag har en likadan ugn - Firecraft 160, 1300 grader och 9 kw. Vet inte exakt vilken årsmodell, men gissar någon gång på senare 90-tal. Ugnen är som ny fortfarande. (En ägare tidigare) Har en Nabertherm-automatik till, så den är lite olik din. Ugnen är köpt från Cebex i Skellefteå och där finns det i alla fall någon att fråga om du behöver. För att se att allt fungerar som det ska och "lära känna ugnen" samt bränna ur fukt bör man första gången/gångerna bränna den med enbart lite sättmaterial och ortonkäglor för att kolla temperaturnoggrannhet. Det kan de säkert tipsa om på Cebex också. Stort lycka till med din ugn! Hoppas du får mycket glädje av den!

Jag har en exakt likadan som jag inte använder längre, men jag vet hur! Den nedersta sätter du ju av och på ugnen med.
Knapparna till de två undre små rutorna ställer du in effekten som du bränner på. Alltså om ugnen ska köra på full styrka dvs 99% eller om du vill köra en långsammare ugn.
Så här körde jag med min automatik. Ställ in 600 grader med knapparna för temperatur och på 60-70 effekt. Upp till 600 ca bränner man ofta lite långsammare för att godset inte ska spricka osv… När ugnen nått denna temp ställer du in topptempen och 99% effekt. Det kräver lite passning men inte så mycket. Knappen det står utjämning på bestämmer du om du vill utjämna dvs på glasyr körde jag med och på skröj utan.
Denna Brännkurva är givetvis personlig och alla bränner på sitt sätt! Du får testa dig fram om det funkar.
Min ugn vart så seg så jag körde sen på full effekt från början upp till önskad temp. Har du en sån här automatik tycker jag nästan att du måste köpa in käglor för att se att temperaturen stämmer överrens med automatiken!!! det behöver man visserligen med alla automatiker! Är din ugn gammal och slingorna slitna är det nog mycket möjligt att din ugn också går långsamt men som sagt pröva dig fram. Denna automatik stänger av ugnen automatiskt när den är färdigbränd men första gången åtminstone får du vara med och passa till slutet så allt stämmer överrrens! Min stod och stampade i 17 timmar utan att komma upp i topp vilket innebar att jag var tvungen att byta elementen som var väldigt sköra och gamla och inte orkade med glasyrtemperatur…
Hoppas att du förstår och det är bara att fråga vidare om du undrar nåt!
Denna automatik kommer ju från Keramikexperterna och behöver du expertråd så är Bosse i Göteborg väldigt kompetent och givmild med sina råd oxå!
Mvh Petra

Jag är ibland för dum för mitt eget bästa…. men jag fattar inte riktigt det här med käglor. Hur ska man veta (om man inte har titthål) när käglan slokar??

Har du inte titthål så får du sätta automatiken på önskad temp och sen kolla käglorna efter bränning. Sen justerar du efter hur de ser ut. Om alla har böjt sig eller ingen. Prata med din leverantör så får du käglor i de intervaller som behövs.