vit engobe
Hej alla kunniga keramiker !
Jag har börjat med keramik och tycker det är kul men mycket teknik. Söker efter en engobe till stengods som är mycket vit. Någon som har tips ¨. Ska spruta med högtryck på skröjbränd lera
Tacksamhet
Christel
Den vitaste engobe jag kan tänka mig, skulle man kunna göra av en mix mellan någon vit Porslinslera i pulverform (sök på "gjutleror") och kaolin.
Svårt att ange proportioner, men du får balansera mixen (experiment) så att engoben inte flagnar av eller krackelerar.
Om engoben skulle krympa för litet (?) kan man tillsätta en mycket liten mängd av någon fritta, eller klarglasyr…..
Du nämner "spruta med högtryck". Förklara gärna hur engoben skall appliceras….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Ja ska det vara på skröjat gods så måste du ha både fritta och borax för att få det att fästa. En blandning av kaolin och ball clay som bas går fint
#2: Ja, riktigt vit ball clay går ju också fint…..
En smula zinkoxid är också bra och man kan göra det ganska komplicerat med olika ämnen som bildar naturliknande vita mineraler men det är kanske överkurs
#4: Men intressant…..🙂
Ja man kan få fram olika typ wollastonit om man har tillgång till kalk och fritt kvarts, ja det går att göra många olika dolomit som också blir vit om det inte finns för mycket järn, då är det magnesit och krita. Man kan se på hur dom olika vita mineralerna ser ut rent kemiskt, en sintring är ok men en smälta går inte riktigt för då blir det lite mera komplicerat. Men typ kaolin och ball clay blir väldigt vitt så det kanske är det man ska koncentrera sig på
En annan lera som är bra till sådan engobe är 101 från Witgert, den sintrar tidigt och kombinera den med 1027 också från Witgert är en lösning
Från Daniel Rohdes, kägla 6-11 för skröj:
Kaolin 5
Ball Clay 15
Kalcinerad Kaolin 20
Blyfri Fritta 5
Nefelinsyenit 5
Fältspat 20
Flinta/Kvarts 20
Zirkoniumsilikat 5
Borax 5
Kaolin kalcinerar du själv genom att köra en burk med det i ett skröjprogram. Blyfri fritta är ospecifikt, så vilken fritta som helst borde funka ok i alla fall. Zirkoniumsilikat är för att öka vitheten. Borax är för att öka vidhäftigheten på skröjet, i min erfarenhet är det inte alltid nödvändigt speciellt inte om du skall spreja engoben. Borax kan också vara lite svårt att få tag på, EU är inte jätteförtjusta i det, av olika skäl.
#1: stort tack