Dra slingor
En kort fråga! Hur mycket ytbelastning per cm2 kan jag ha om jag vill ha så kort tråd som möjligt i en liten provugn! samtidigt funderar man om ugnstillverkarna håller sig inom kanthals instruktioner. 1,5 w/cm2 om jag nu gissar rätt var ju ett tag sedan jag kollade.
Ett något knepigt ämne.
Jag är inte rätt person att dra "tvärsäkra" slutsatser här….🙂….men jag skickade dig ett PM som kan hjälpa dig vidare….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Jag byggde en som hade 1,8 W per kvadratcentimeter och det funkade bra även om det inte är optimalt
I små ugnar, och inte minst provugnar, kan det vara svårt att få plats med den trådmängd som krävs, om man vill att elementen skall hålla ett vettigt ytvärmetal, och samtidigt ha någorlunda prestanda…
Ett undantag som jag minns, är den 15 liters provugnen Scandia SK 15 S….
Den hade bra prestanda och hållbarhet upp i höga temperaturer, men för att lösa elementproblemet, hade den element på 6 sidor, dvs även i taket…! 🙂
Tack Bosse har pratat med honom och fick rådet att lägga
In 30m tråd som blir för mycket till min lilla ugn! Så det blir att överstiga värdena med 25m tråd! Som ler säger inte optimalt men går!
Jag gjorde en ugn på 3 liter. För att få i tillräckligt lite kanthaltråd valde jag 0.8mm. D et tyckte jag var absoluta gränsen. Men…. det gick inte så bra. Tråden oxiderar allt för snabbt. Ska tilläggas att jag öppnade ugnen flera gånger när den var runt 700 grader. Jag gjord inte bara keramik i den. Mitt råd är att göra allt du kan för att få i en tråd på minst 1mm. Gör spiralen relativt stor i diameter och försök få in så många varv runt i ugnen som möjligt.
Alternativt skulle man kunna köpa färdiga element från Kina på förslagsvis 2kW styck. De har en tråddiameter på 0.8mm men är mycket billiga. Då slipper du elda upp dyr kanthaltråd och de håller förvånansvärt länge.
Angående ytbelasningen hittar jag många olika siffror på det. Dels från folk som bygger själva och datablad på tråden. Stirra dig inte blind på detta utan ha istället som tumregel att få in så tjock tråd du bara kan. Särskilt om du vill att ugnen ska användas till stengods. Ingen ugn jag sett har en tråddiameter under 1mm.
P.S. snåla inte in på effekten! Lägg dig med god marginal över beräknad nödvändig effekt.
#5: Ja, så tjock tråd som möjligt, och att inte snåla med effekten….
Två viktiga riktlinjer för den som tänker använda ugnen till stengodsbränning.
(Tankeväckande, även för den som tänker köpa ny ugn…)
0,8 mm tråd är väldigt tunt för jobb i det temperaturområdet, oavsett om tråden är av typ A1, APM eller någon annan "bättre" sort…
Det hjälper inte….
- Redigerat 2024-03-09 18:10 av Bo§e
Nej 0,8 är nog bäst till brödrost
Ha ha ha ja brödrost. Men om man inte är fientligt inställd till slit och släng kan det fungera. Det är inte så kul att byta elementen så gå inte den vägen om det kan undvikas.