Knådskiva
Ska gjuta min första knådskiva och undrar när jag ska försöka ta ut den ur plastformen? När den brunnit klart? Och vad har jag för medel för att den ska släppa från plasten?
Totalt behöver jag 23 liter, men kan inte för mitt liv räkna ut hur mycket vatten resp gips jag behöver.
Tacksam för tips!
Hur mycket vatten som skall tillsättas din gips, beror på vilken gipssort du har.
Den som säljer gipsen bör kunna informera om det.
Bra, om vattenmängden blir rätt.
Om du inte köpt gipsen än, välj en "medelhård" gipssort. För porös håller inte så bra, och alltför hård suger inte vatten tillräckligt bra.
En välkänd gips för sådana här ändamål är Primosupra 70. Den skall tillsättas 7 dl vatten per kg gipspulver.
Hur mycket gips behöver du…?
Om din form rymmer 23 liter, kommer du troligen att behöva omkring 30 kg gipspulver , för att få tillräckligt mycket gipsblandning för att fylla formen.
Det är ingen exakt beräkning, eftersom det varierar med gipssorten, men ungefär där kommer du att hamna….
Bästa ögonblicket att lossa det gjutna från formen är när gipsen precis har "brunnit", och börjat kallna (men fortfarande är varm).
Just när det börjar kallna.
Släppmedel:
Det finns färdigt släppmedel att köpa, men en gammal "klassiker" är en emulsion som vispas ihop av tvål, matolja och vatten.
(Smält tvål och litet vatten tillsammans, och vispa sedan ner litet matolja, så att du har en vit emulsion/kräm när det kallnat)
Vissa handtvättmedel, (creme som ofta säljs i tub), kan fungera bra som släppmedel.
Släppmedlet skall bilda en tunn, fet hinna, som är tillräckligt fast för att inte sköljas bort när man häller på gipset.
Om det är din första gipsgjutning, öva gärna först med en liten form (typ "glasslåda"), så att du lär dig hur allt fungerar.
Tänk på:
Du skall ha hunnit blanda gipsen med vattnet innan gipsen börjat brinna…!
Om man fortsätter röra för länge, kan resultatet bli "marängsuisse" eller något annat oönskat…😬
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-03-08 20:43 av Bo§e
#1: Tack! Vet du när jag ska vända på formen utan att skada plattan?
Förlåt, såg inte att ditt inlägg fortsatte. Tusen tack för bra tips!!!
Kan man typ blanda två omgångar i hink, först hälla på det första och sedan det andra?
#2:
Så fort värmen börjar avta, kan du vända på formen.
Det är inte så troligt att gipsplattan kommer att "ramla ur" direkt. Du får troligen lirka litet med den innan den släpper helt.
Den nygjutna plattan kommer att vara ganska tung, eftersom den fortfarande innehåller allt vatten du tillsatte.
Plattan kommer troligen att ha en skarp överkant efter gjutningen.
Fasa av kanten med en kniv eller skrapa, så att den blir litet trubbig, annars kan den komma att smula av sig i leran senare…
#4:
Ja, vid den här sortens gjutning kan du faktiskt fylla formen i flera omgångar.
Det viktiga är att det sker på en gång, med så kort väntetid som möjligt.
Det är inte optimalt, men det "går"…
Gör rent hinken innan du blandar ny gips i den, annars riskerar du att hårda skräpbitar följer med i nästa omgång….eller använd två hinkar…
Och så det som alltid måste nämnas:
Ingen gips får hamna i avloppet…..! 😬
- Redigerat 2024-03-08 23:50 av Bo§e
Tack snälla för goda råd!
Om du använder två hinkar gips, bästa metoden är att hälla gipspulver i vattnet i båda hinkar samtidigt. An vänd kallt vatten, mycket viktigt. Blanda den första tills gipset är i skick att hälla, men lämna den andra helt orörd. När du har hällt klart första hinken, börja blanda den andra. Så länge man inte röra gips blandningen händer inte mycket, reaktionen mellan gipspulvret och vattnet kommer igång på riktigt först när du rör om.
#7: Bra att du nämnde kallt vatten.
Varmt vatten kan accelerera processen, så att man inte hinner med….
Varje gipssort har en angiven "starttid", dvs den tid man har på sig att blanda med vatten, innan brinnprocessen startar.
Exempel: Primosupra 70 har en angiven starttid på 14 minuter.
Men siffran skall tas med en nypa salt, eftersom den bara är "nominell", och kan variera beroende på vattenkvalitet m.m.
M.a.o. bäst att jobba med en viss tidsmarginal.
Men, alla gipssorter har varierande start- och brinntider, så det är viktigt att ha korrekt information om den gips man köpt.
En annan sak som kan påverka starttid och brinntid är om gipsen har blivit gammal, dvs legat på lager under lång tid, och långsamt reagerat med luftens vattenmolekyler.
I sådana fall kan start- och brinntid förlängas ganska ordentligt, och hela jobbet blir "segt"…
Dessutom sker samtidigt en kvalitetssänkning, och gipsen håller inte angivna kvalitetsdata…
Jag vill (igen) rekommendera att göra en småskalig test, innan man ger sig på det "riktiga" jobbet…..
Ja, med gipsgjutning är det mycket som kretsar kring "timing"….
Och att förbereda allt i detalj, så att man inte "fastnar" i något som man glömt….
- Redigerat 2024-03-09 17:26 av Bo§e