Gipsgjutning
Jag får små bubblor i mitt gips när jag gjuter. Någon som vet vad man gör åt det?
Inte alldeles enkelt, men man kan försöka knacka på hinken och dunsa den i golvet upprepade gånger (skapa vibrationer), innan gipsen börjar brinna, för att försöka locka bubblorna till ytan…..
Till att börja med är det bra att röra om gipsen på ett sätt som inte skapar bubblor (så gott det går).
En bred slev som rörs långsamt är att föredra framför ett snabbt rörande med smala verktyg…..
Tänk: "Inte dra ner luft i slamman"…….
Att hitta en bra omrörningsrutin är nog det viktigaste…….
Sista chansen:
Sedan finns det ett "trick" som ibland går att tillämpa:
Hitta någon lämplig "pinne", som du sticker ner i botten av den form du skall gjuta i, och håll den lodrätt. Sedan hälls gipsen försiktigt mot pinnen, så att den rinner längs med pinnen, ner i formen, och lyft sedan genast upp pinnen.
På så sätt kan man motverka att luftbubblor följer med ner i formen.
Fungerar inte i alla sammanhang, men kan vara värt att tänka på….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-03-21 19:01 av Bo§e
Ja och kom ihåg att strö i gipset i vattnet och inte vatten i gipsen. Strö långsamt tills det är små öar i ytan och vänta till det hela är fuktigt, jag föredrar att blanda med handen för så känner jag att det är utan klumpar
På 70-80 talet hade vi kontakt med en man som från början var "gipsmästare" i England.
Han fick sedan en hög post i fackföreningen för keramikindustrin, vilket hjälpte oss att få insyn i stora kända fabriker. Han blev sedan borgmästare i en känd keramikstad.
Han blandade gipset med sina bara händer och blev därför mycket uppskattad av sin hustru eftersom huden blev så len.
Toppen tack!
I mer industriella sammanhang används ofta vacuumkärl för att skapa en luftfri gips.
Omedelbart efter blandningen ställs gipshinken in i behållaren, som sätts under undertryck, och gipsen blir luftfri på några sekunder….
Tillämpas även med gjutleror, som också kan vara problematiska på samma sätt…..
Kanske inget för den som jobbar småskaligt, men jag ville bara visa vilken teknik som finns….
- Redigerat 2024-03-22 13:33 av Bo§e
Ja den tänkte jag också på men som du säger så är det kanske mest för dom som gör mycket
Alltid kul att få veta litet mera
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Kan vara värt att nämna:
När man blandat gips med händerna, spola inte av dem under kranen vid diskhon…..!
Skölj händerna i en speciell hink eller balja, som inte är förbunden med avloppssystemet.
Även små mängder gips i avloppet kan leda till blockeringar som blir väldigt dyra (och jobbiga) att åtgärda…..
Håll all gips borta från avloppet….!
- Redigerat 2024-03-22 16:27 av Bo§e