Käglor
Hej, har någon försökt återbruka käglor som inte smält ner eller som är synbart påverkade av värme.
Dom har ju blivity rätt dyra och har använt en hel del för att kolla temperaturer
och tänker att har dom inte smält borde det kanske fungera???
Pia
Ja en viss påverkan har det ju blivit men hur stor skillnad det blir är omöjligt att säga
Knepig fråga, men jag tror inte att resultatet blir pålitligt vid andra bränningen.
Käglor består ju av en massa som till sin sammansättning liknar glasyr.
Jag tänker på två faktorer:
1.
Vid första bränningen övergår käglan från porös till sintrad (tät), vilket påverkar käglans sätt att böja sig.
Vid andra bränningen är den redan sintrad från början, och enbart den faktorn borde påverka dess sätt att röra sig.
2.
Som med alla andra glasyrblandningar, avgår en del innehåll i gasform när materialet flussar samman.
Det betyder att blandningen inte riktigt har samma sammansättning när det bränns andra gången.
Så…..nej, jag tror inte att återanvända käglor ger pålitliga resultat.
Möjligen kommer man i närheten, men jag skulle nog inte dra några exakta slutsatser…..
Men kom ihåg att jag spånar nu….🙂….har aldrig riktigt engagerat mig i det här problemet.
Se det som en "kvalificerad gissning"….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-04-04 14:32 av Bo§e
#2: Hej, det stämmer säkert som du säger Bosse, håller ju på att undersöka vad som händer i min ugn. Nya element, gör en bra Brännkurva, instumentet visar på topptemp och utjämning drar igång men när jag sedan kollar käglorna har den inte gått upp i den temp instrumentet visar…..det är värme på alla sidor, kollade när den var kall. Har nu gjort tre bränningar med en massa käglor det var därför jag undrade om käglorna.
Har varit i kontakt med Ingvar i Varberg, får se när han kan….
#3: Tänker:
Instrumentet visar säkert rätt temperatur (°C), men när du nu har nya element, ökar hastigheten under "fullfart-segmentet" (dvs den tiden minskar), och värmearbetet blir följaktligen mindre, jämfört med det som du var van vid sedan tidigare.
Och det bekräftas av kägelresultatet.
Man får då kompensera det genom att öka topptemperaturen (°C) något, om man vill komma tillbaks till sitt "gamla" resultat.
Det här är, som jag ser det, en normal förändring i samband med elementbyte, eftersom ugnen blir litet "piggare"…
- Redigerat 2024-04-04 15:25 av Bo§e
Vet inte om det finns någon fallgrop med det, men den tanke som slår mig är att du under en period återanvänder käglor parallellt med att du sätter in identiska nya. Då kan du jämföra hur de reagerar och se om de återanvända beter sig på samma sätt som nya.
#5: Ja, en sådan jämförelse skulle ju kunna skingra dimman något.
Men man kan nog inte dra några "vetenskapliga" slutsater, eftersom man inte riktigt vet hur de "begagnade" käglorna blev brända förra gången…
Det går inte att fastslå vilken grad av värmearbete de har utsatts för…
Är det inte synbart så tror jag du kan använda käglorna en gång till. Har jag haft ugnstrubbel att ugnen stängt av innan topptemp. så kan jag bränna om i samma temperatur glasyren ska upp till. Annorlunda vid om bränning av Kristallglasyrer. Då blir det inte rätt slut resultat om första bränningen gått för högt.
#7: Ok, precis vad som hänt för mig. Ska pröva och kanske även stoppa in en ny. Men ugnen behöver fixas, vilket fel kom du fram till att det var när den inte gick upp i temp?
#8: Aha, så bränningen avbröts innan programmets topptemperatur hade uppnåtts….?
Dvs bränningen/programmet fullföljdes inte…?
Då kanske jag har missuppfattat, här ovan.
Jag trodde att brännprogrammet fullföljdes, men att käglorna ändå inte "hängde med" som dom skulle….
(Som inte är så ovanligt när man bytt element.,..)
- Redigerat 2024-04-06 12:52 av Bo§e
#9: Ja det är något som inte stämmer, instrumentet visar högre temp än vad som uppnåtts och ugnen går inte upp i önskade temperaturer. Vi ska pröva med att byta det till ett digitalt….
Om instrumentet visar en något högre temperatur än den verkliga (leder till underbränning), bör man kolla upp vilken sorts givare man har.
Om ett instrument som mäter med "Typ S" av misstag får en givare av "Typ R", händer precis detta.
R-givaren skickar en något starkare signal, som S-instrumentet inte är kompatibelt för, vilket får det att mäta ett högre värde, vilket får ugnen att stänga av litet tidigare än den borde.
Det lömska är att "R" och "S" ligger så nära varandra, att man kanske misstänker andra fel i första hand, och felsökningen kan då pågå i oändlighet utan att man kommer någon vart.
Dessutom går det inte att se skillnad mellan en R- och en S-givare….det måste mätas och jämföras…
Om man har begagnad utrustning (med okänd "förhistoria"), bör man inte bortse från det här, om det envist underbränner….
Man kan spara mycket jobbig/onödig felsökning om man gör denna koll på ett tidigt stadium….
Ville bara nämna detta….
Men, din utrustning kanske är helt "original", och har fungerat bra tidigare….och då kan vi ju bortse från det här spåret…
- Redigerat 2024-04-06 14:03 av Bo§e