inpackning?
Vad slår ni in grejerna i när ni säljer? Gör ni snygga paket till kunderna eller är det gamla tidningar? wellpap? bubbelplast? silkespapper? 7 valfria sorters presentpapper med matchande band?
Jag har blekt silkespapper ,wellpapp, 4 olika sorters papper (2 är julpapper) på 2 bredder..Sätter ihop två olika sorters band som jag bandstrimlar….Till detta så får kunden en påse med eller utan svetsade handtag med logga och hemsideadressen..Till julpappret har vi dessutom ettiketter på paketen..Kallas för service….*L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Kunde inte sagt det bättre själv Abbi!
*L*

Jag har wellpapp och silkepapper, sen har jag ett naturbrunt papper som jag tycker är så fint och 6 färger på banden som kunden får välja. Påsarna är gjorda av papper i limegrönt och grått med tvinnade pappershandtag, jättefina tycker jag! Ska också beställa en stämpel att trycka på kassarna med min logga som jag har på hemsidan och hemsidesadress. Tycker det är roligt att slå in fina paket!! Fast ibland vill kunden bara ta muggen i handväskan:) Har också sån där rivare för banden så det blir extra snitsigt:)

Var idag o skulle köpa rött julpapper men bestämde mig för det bruna med röda band i år.
Puh! Oj, där har jag lite att leva upp till…. Jag blandar bubbelplast, silkepapper och i värsta fall tidningspapper. Inga egna påsar utan begagnade från allsköns butiker. Kan hända att den till och med kommer från ICA ibland. Slår in i presentpapper och snören gör jag sällan. Jag skyller på att det är så sabla trångt i min verkstad.
Utbyggnad är inte beräknad förrän till 2009. Undrar om inslagningen har betydelse för försäljningen? Det är ju inte förrän kunden har bestämt sig för att handla som mina tjusiga papper dyker upp. Fast det är klart, det vore ju kul om de kom tillbaka också…
När jag själv får paket och påsar som ni beskriver ovan så blir jag i och för sig lycklig. Jag ska nog tänka över det hela.

Haha, det är ju jätteroligt med Ica kassar
Tror nog inte det har världens betydelse men det känns kanske lite extra lyxigt! Och då kan man ju slå på lite extra på den lyxiga keramiken;D Fast jag ska erkänna att det blivit plastkassar här ibland med. När jag stod på en marknad senast hade jag helt glömt bort att folk kanske ville köpa nåt och få med hem!!! Jag fick springa runt som en blådåre och fick tillslut tag i blå soppåsar och lite tidningar, så är det när man glömmer hjärnan hemma:)
Har kunder som sagt att det är så trevligt att få fina paket..och att bara detta är sååå uppskattat…sen att vi överhuvudtaget tar oss tid och göra detta..många låter sina kunder slå in själva…opersonligt och kundfientligt ,tycker jag

Jag har aldrig haft varken praktisk möjlighet, eller ekonomi, till att erbjuda den service som "Abbi.s" beskriver. Jag har tvärtom gett folk sakerna i det som funnits till hands, och så har jag sparat på tomma paket, plastpåsar, tidiningspapper, sågspån, bubbelplst, och frigolit mm.
Men jag är ju inte proffessionell i motsättning till Abbi.s. Jag har heller aldrig haft affär "på riktigt", utan snarare en verkstad, som jag har sålt från. När man kommer inn i Abbis affär, får man ju överhuvud taget inte känsla av att det är en verkstad, utan snarare en "lite-av-varje-affär" Där keramik är huvud-varan. Hela affären är ganska ombonad till skilnad från mina verkstäder, som varit små, och stökiga, och där drejskivan har varit lokalens absoluta centrum.
Med min kommande verkstad har jag däremot övervägt egna påsar med logo, osv. Kanske också mer enhetlig inpackning. Det beror lite på hur det kommer köra. Det är rätt mycket som talar för att det blir svårt att sälja därifrån, så det blirnog också mest verkstad med försäljning, snarare än butik.
Hurvida det är kundfientligt eller ej att låta kunden packa in varorna själv beror nog på vem som gör det. Om man är lika "duktig" som jag på att packa in paket, är det antagligen kundfientligt att INTE låta kunden packa in det själv *S* Fast man kan kanske öva förståss…..
Service eller ej så tror jag faktiskt ofta att manlir tagen på större alvar, om det SER PROFFESSIONELLT UT hela vägen, så jag tror det är ett smart sätt att göra reklam för sig själv.
Men jag tror inte det betyder något för mig personligen, vilken slags ask jag köper en kruka i - jag köper framför allt krukan sas. Den enda "förpackning som kan påverka ett köp hos mig, tror jag är hurvida personen jag köper det av upträder på ett trevligt sätt eller ej.
Ska bli min julmarknadspremiär nu i helgen…. därav min fundering. För mer än 20 år sedan hade jag sommarjobb hos ett keramikerpar hemma på Bornholm. De försörjde sig på keramiken och var jätteduktiga, proffs m a o, fast där var förpackningen alltid gamla tidningar (och icakasar vid behov). Kanske har det med förpackning utvecklat sig en del på 20 år sedan också..
Inför helgens marknad har jag köpt natur/brunt papper och ett par sorters guldiga band. Wellpap i bitar som jag sparat, tror kanske det vr runt diskmaskinen eller nåt… och så har jag köpt på konsum ett gäng neutrala natur/bruna bärkassar i halv storlek utan tryck på. Eftersom det är ett "försök" - vet inte om jag säljer nåt eller om jag trivs med att stå på marknad så att det kan bli fler gångar - så jag hade ingen lust att handla storpack från grossisterna med risk för att stå med 249 bärkassar kvar efter marknaden :)

Jag slår in i silkespapper och sen tidningspapper som skydd. Så har jag naturbrunt eller vad man kallar, omslagspapper. Och snören, till jul är dom röda. Mina paket blir ju alltid bulliga eftersom man gör så gott man kan att slå in en tekanna i tidningspapper, det blir ju aldrig fyrkantigt. Men kunderna tycker det är så kul med dom bulliga paketen.
Har också sett, eller varit på ett 90-års kalas där ett paket var inslaget, snyggt med snöre och allt, i just tidningspapper. Det är ju en bra återvinning. Det såg lite läckert och fräckt ut.

Jag använder tidningspapper istället för silkespapper och sen wellpapp, då blir det stadigt att göra paket. Silkespapper är så dyrt och tidningspapper funkar lika bra.
Kan ibland hitta silkespapper i olika små asiatiska butiker i alla dess färger och det burkar inte alls vara dyrt, snöre ifrån typ IKEA och se ser det ju så mycket snyggare ut. Ja för att få en kasse sen kan man om ekonomin verkligen tryter köpa dom genomskinnliga påsarna på rulle på mataffären för silkespappret lyser igenom och det ser snyggt ut. Köpte även ihop med några fina vinterpåsar så vi fick snygga papperspåsar och när man gick ihop och köpte många så blev det inte så dyrt det heller.

Jag köper papper som fiskhandlarna har. Det är mer stuns i det, tycker att silkespapper är för "klent" till keramik.
#4 Vad härligt det låter… snitsigt gillar jag. Jag kommer att köra som du gör, när det är dags att öppna butik 
Läste i senaste Sköna Hem att kunder nuförtiden vill ha det lilla x-tra med snyggt inslagna paket.

Har man egen butik så tror jag inslagningen / förpackningen är superviktig. Jag slår in i silkespapper, wellpapp, sedan ett blått papper samt några olika snören som jag också strimlar. Nu har jag köpt julpapper också förståss. Sen har jag två storlekar på blåa pappkassar.
Kunden skall känna sig riktigt nöjd när de går. Sen vill inte alla ha påse, men då slipper de förståss. De kostar trots allt ett par kronor styck att köpa in.
Jag har stått i vår butik idag och slagit in mååånga julklappar. Vi slår in allt i silkespapper + wellpapp, och till denna julen har vi valt rött, svart eller vitt ribbat papper (kunden får välja) med tvinnat röd-vitt bomullssnöre. Ändarna på snöret fästs med klisterlapp med vår logga.
Jag tycker att det polkagrisrandiga bomullssnöret blev jättefint. Känns lite gammaldags liksom. Kostade ca 80 kr för 700 meter.

Jag kör med wellpapp och oblekt silkepapper, och "naturbruna" påsar med svarta handtag med mitt företagsnamn/logga stämlad på. Tycker det känns mycket bättre än att låta folka knata iväg med en ica påsa med något inslaget i tidningspapper. Det är helt klart värt vad det kostar tycker jag.
Jag har wellpapp eller oblekt silkespapper, vanliga vita papperspåsar stora och små ,och vita plastpåsar för mindre grejer. Har ett omslagspapper som jag har flera olika snören till. Ska köpa en strimmlare och en rulle till med papper tror jag. Men jag tycker pappersrivarna / upphängningen är lite dyrt , så jag drar mej för det.
Däremot skulle jag behöva gå en kurs på att slå in paket ,jag är verkligen inte bra på detta ;D. Inte så kundvänligt direkt men vad sjutton gör man, jag försöker i alla fall. Vissa former är ju ohyggliga att slå in snyggt, knöligt och dant och man tejpar och tejpar, och svettas och dom strirrar och stirrar på paketet. Hu…:D Kanske får kunderna en kul historia att berätta om det ohyggligt fula paketet som ska ges bort…
#20 Ja, varför stirrar de så när man slår in pakteten? Man känner hur de följer varje rörelse man gör. Händerna börjar darra och svetten rinner och man blir fumlig och tejpen krånglar.
Männen är värst. När de har bestämt sej för vad de ska köpa så är liksom uppdraget slutfört, och då har de inget annat för sej än att hänga vid disken. Kvinnor kan passa på att titta lite till på hyllorna.
Ibland har jag slagit in så fula paket så jag har blivit full i skratt själv….inte bra. En i vår förening brukar ta en massa silkespapper om varan, trycka ner den i en kasse och häfta igen kassen upptill - klart!
Har just gjort paket på julmarkand…använder "golvskyddspapper" från färgaffären, stor rulle 80 cm bred med stadigt naturbrunt papper, slår in i rätt rejält med papper och tejpar ihop med bred tejp. (I de flesta fall behövs inget extra papper innanför, fast ibland tar jag tidningspapper till extra ömtåliga prylar). Tejpar fast visitkort utanpå och ner i en röd (hittade jag iår) soppåse eller för riktigt stora grejer dubbla pappersbärkassar (Ica eller så). Tycker det är ekonomiskt, snabbjobbat och ok, iallafall på marknad.
A.M.L

Det är ännu värre när de får för sig att "hjälpa till".. tror man behöver hjälp att slå in, då blir man verkligen nervös och irriterad.
ha ha ha LeWe "hjälpa till" folk är inte kloka ibland..
En snygg påsvariant som jag har sett är enkla papperspåsar med affärens stämpel på, alt. en påklistrad etikett, ser mycket trevligt ut.
Jag gillar det där med "slå in i silkepapper, sen ner i affärens papperspåse, klart". Snyggt, enkelt, billigt, ganska miljövänligt alltså inte för mycket onödigt papper.

Jag slår in i silkespapper och wellpapp om det är mer ömtåliga saker annars tidningspapper runt silkespappret. Presenter gjorde jag aldrig förut eftersom jag inte har plats med sådant men sen har det spridit sig bland mina kunder att jag gör väldigt fina paket. Så nu för tiden har jag en liten sidoverksamhet med paketinslagning men det tar jag betalt för. Om en skål t ex ska ges bort i bröllopspresent fyller jag den med röda gelehjärtan och slår selofan runt med vackra band. Eller paket med spetsband och andra band runt och ett litet keramiksmycke där man kan skriva namn på och liknande små roliga lösningar. Kunden får då först välja föremål och dagen efter hämta paketet. Alla tycker det är roligt, även jag. Sen är det lättare att ta betalt för det lilla extra.
Jag använder tidningspapper, wellpapp om och sedan presentpapper. Brukar välja ett enfärgat, så kan man byta snören efter årstid. En sån där butiksrulle presentpapper räcker länge hos mig… Har också köpt enfärgade kassar och
påsar som jag stämplar och målar lite på -brukar bli en glad överraskning med den fina påsen -så hoppas man att de sparar den l ä n g e!
Kul att slå in paket (även om jag håller med om att det känns svettigt ibland när kunden tittar på). Skulle gärna vilja lära mig fler roliga och enkla sätt att göra fina paket. Ingen som har några bilder att dela med sig av?
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se
#21 och #23 Det var roligt! jag står också och kollar om exp. slår in mitt paket. Undrar varför. Iband tänker jag att vilken service att slå in så fint när det är så mycket folk.
När jag slår in julpaket så brukar jag ha oblekt brunt papper. brunt vanligt snöre. kottar och kvistar. Brukar oftast få beröm för paketen. Folk vill inte knappt öppna för de fina inslagningen. MMMMMMMMM då behöver man ju inte lägga något i paketen????Utan de kan ju få ett jädrans snyggt inslaget paket bara. Ha! Ha!
Fast det är klart jag kan göra sådana paket. Har ju ingen affär. Då skulle det ta för lång tid.

Jag skulle nog aldrig våga börja jobba med presentpapper och snören, tycker jag har nog med att klara av det inre lagret med silkepapper eller wellpapp. En snygg påse är räddningen då tycker jag, så får dom gå hem och fixa resten själva !
Jag googlade lite efter snygga paketinslagningar. Tyckte att de här var väldigt inspirerande:
http://husmusen.blogg.se/020406112101_paketinslagning_p_kinesiska.html
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se
Oh vad trevligt! tack för tipset Håller med…. massor av möjligheter till de små detaljerna vad de kan bestå av… ser strax för mig att du har Kajsa H-"skrotsmycken" på paketen.
Till min julmarknadspremiär förförra helgen stod jag i ett gammalt magasin. Det fanns ganska visst gasugnar som uppvärmning, men bakom min rygg var en enkel bräddörr rakt ut, inte en timmervägg som bakom de andra……. och man kunde titta ut genom springorna… och fast jag hade på 3 lager ylle om benen var jag så frusen att fingrarna knappt kunde knyta ett band, …. så jag hade nog inte kunnat få till ett sånt paket sent på eftermiddagen i alla fall :)
Dit tips om plankor som hyllor i en annan tråd lät också mycket trevligt i min smak, finns nu i bakhuvudet om det skulle bli aktuellt med butik någon gång.
Såhär blev mina julklappar inspirerade av länken ovan #30
Håller med dig pyromanen -de har en viss släktskap med mina skrotsmycken.
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se
Inpad! supersnygga!