Keramik iFokus

Keramik

Läst 267 ggr
Lerduvan
0

Färgkroppar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har fått tag i ett parti vad jag tror är färgkroppar. Någon som känner igen och vet hur de kan användas?

ler
0

Jag ser att det är porslinsfärg som man målar på redan glaserat och bränt gods, alltså i en tredje bränning

• Redigerat 2024-05-14 23:43 av ler
Lerduvan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0: Även dessa

Lerduvan
0

#1: Ok, ungefär som när du gör en dekalbränning då? Hur vet jag vilken temperatur?

ler
1

Jag vet inte vid vilken temperatur dom där ska brännas på men jag skulle tro att det är ungefär 780 grader och ja även de där är nog porslinsfärger. Tänk på att det nog är blybaserade färger, eller rättare sagt så är det bly i dom där

• Redigerat 2024-05-15 00:20 av ler
Maleficum
0

#2: Det är porslinsfärg (eller möjligen glasfärg).

Nu var det några år sedan jag målade och ofta var det andra som fixade med ugnen men minns jag rätt bruka vi bränna porslin runt 800 grader och glas vid 500 grader. Var speciella program in programmerade.

Om du tänkt måla med den skulle jag tipsa om att först måla lite av varje färg på kakelplatta och skriva vilken färg det är då vissa färger ser helt annorlunda ut brända mot hur pulvret och speciellt färdigblandad färg ser ut (tex ser färdigblandad rosa nyanser ofta bruna ut innan bränning).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Bo§e
0

Ja, som Ler nämner, brukar äldre porslinsfärger brännas ca 780-790°C, med undantag av vissa kulörer, som kan må bättre av litet lägre temperatur, kanske 760°C…..

Räkna med att de är blyhaltiga.

Som #5 nämner, testa dem på en vit kakelplatta, och bränn 780°C med 5 min utjämning, så får du en överblick över vad du har.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Bo§e
0

Göra tester:

Eftersom de här färgerna är avsedda att läggas på blanka, ej sugande ytor, duger det inte med att enbart tillsätta vatten, pga vattnets ytspänning.

Förr användes uteslutande oljor/terpentin för att målningsbereda porslinsfärger. Minns att "Tjockolja Nr 13" var väldigt populär, men det fanns många andra.
Numera har det tagits fram vattenbaserade målningsmedier, med (nästan) samma funktion.

Men, om du snabbt vill dra några streck på en kakelplatta för att testa färgerna, kan du faktiskt (som ett provisorium) använda vatten, där du tillsatt diskmedel (ganska generöst).
Ett halvt glas vatten, litet "simmigt" av diskmedel brukar vara en bra början.
För att inte slösa med färgen, lägg en liten "hög" färgpulver på ett tefat, och tillsätt en liten droppe av vattenblandningen. Mixa, så att konsistensen blir som "tjock vattenfärg", och dra strecken på kakelplattan med en akvarellpensel. Glöm inte att numrera.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Maleficum
0

#7: Att blanda med mjölk kan också funka (speciellt om man bara ska göra test).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu