Muggarna spricker…
Hej. Ny här o ny på keramik. Jag gjuter muggar med blandat resultat men problemet som uppstår är när jag behöver glasyrbränna 2 gånger så spricker muggarna. Använder köpeglasyr o när jag bränner andra gången så har jag antingen haft på hårspray för att glasyren ska fästa eller Kur5.
Muggarna är rektangulära o 23cm höga men de spricker alla 20-30 mm upp från botten.
Nån som har någon idé.?
På förhand tack
Johnny
En del leror gillar inte att bränns igen. Du kommer behöva berätta mer om vilken lera du använder, glasyrer, program, bilder osv för att få nåt mer konkret.
Varför behöver du bränna två gånger? Att inte göra det känns som den enklaste lösningen.
Hej,
Här är en rad faktorer som kan orsaka det du beskriver:
1.
Stengods blir något sprödare när man bränner det upp till sintringstemperatur flera gånger.
2.
Gjutna föremål, som ofta är mer tunnväggiga än drejade, är känsliga för glasyrens tjocklek.
När du dubbelglaserar, kan glasyren bli så tjock att den förmår bryta sönder godset under avkylningen.
3.
Vissa enstaka glasyrer kan ha en utvidgningskoefficient som är dåligt kompatibel med den aktuella leran, vilket kan bli känsligt på gjutet (tunt) gods. Även detta är förstås också relaterat till glasyrens tjocklek….
4.
Gjutna föremål med raka sidor och "hörn", är extra benägna att spricka, främst vid avkylningen.
5.
Och så slutligen avkylningens hastighet.
Kanske inte den enda avgörande orsaken, men alltför snabb avkylning kan trigga igång 1 - 4, eller uppmuntra att det händer.
Det var några spontana tankar kring det hela….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-07-03 13:24 av Bo§e
#2: Känns som bra tankar det där. Tänker att som Björn skrev att enklast är att inte bränna två gånger… Hade ju en tanke att försöka rädda / bättra några muggar men det får bli lärpengar det där.
Tack båda för svar.
J
Tänker spontant att en del av problemet kan vara för skarp vinkel mellan botten och väggar inuti. När jag gjort så på fat så trycker glasyren ur stora flisor ur kanten på faten. Svårt att lösa med gjutet gods om du inte sas gjuter en rundad form först och adderar en skarp kant på utsidan för att få rätt utseende.
#5: Ja, raka sidor, hörn och kanter, är alltid en utmaning med gjutet gods…..
#5: Mmm ja. Kruxet är att de måste se ut som originalet o den är kantig, på gott och ont..
Jo men om det går med en bränning så är väl problemet inte så stort
#8: Mmm nja på några ställen så har inte glasyren tagit tex o då har jag velat bättra lite eller kanske märket efter tången…
#6: Ja det verkar så. Spännande att lära sig något nytt dock och i synnerhet tålamod. Gammal företagare inom industrilackering så detta är en kul utmaning 😅
#10: Det finns några fallgropar, men du är nära att lyckas.
Kommer att gå fint till slut…! 👍
#9 ja det är viktigt att det blir riktigt glaserat så slipper du för att bränna om vilket är struligt på alla sätt och vis
#12: Jo men det är så retsamt när man inte ser det förrns det är bränt. Lär mig väl vad det lider hoppas jag.
#13: Ja, det är en faktor som skiljer keramikhantverket från många andra hantverk:
Dvs man kan omedvetet "bygga in" en rad osynliga felaktigheter, som inte visar sig förrän allt jobb är gjort….
Det ligger i hantverkets natur, och man får bit för bit försöka eliminera hindren…..
🙂
Ja verkligen jag har nu 50 år på banan och det finns en del kvar att lära sig
#15: Ja, det är en väg utan slut….som tur är….🙂
Kul…! Ja, inspirationen från Påskön är tydlig…🙂
Jättehäftiga och annorlunda muggar! 😊
#19: Tack ☺️