Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 328 ggr
KeramikLera
0

Glasyrfundering..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej på er! Jag försöker förstå varför en av de glasyrer jag använder blir helt olika på insidan och på utsidan av t ex en skål eller mugg. Detta är en stengods glasyr som heter 590 30-8 och kommer från Seemann. Saken är den att denna glasyr funkat ypperligt bra tidigare, men har på den senaste bränningarna krånglat med dessa defekter (grovporigt) som ses på bilderna, och då alltså endast på **utsidan ** av godset, insidan blir perfekt och som även utsidan blivit tidigare… Övriga kring 15 glasyrer jag använder fungerar perfekt, bränning efter bränning och som tidigare på samma typer av föremål med samma

Ska tillägga att jag testat att variera flyttal och doppningstider, sett till att det skröjade föremålet inte är dammigt, sett till att skärven är jämn, placerat dem på olika hyllplan i ugnen, blandat glasyren ordentligt osv. Har inte än testat annan hålltid eller maxtemp, kör på 1235 som topp med 15 min utjämning. 150 c/h till 900 c och sen 60 c upp till 1235.

Funderar på att gradvis höja topptempen för att se om det kan göra skillnad, men vad tror ni, någon som har någon teori? Tack förhand :)

Första bilden visar insidan, andra bilden visar utsidan.

• Redigerat 2024-08-11 11:40 av KeramikLera
luddolera
0
  1. Bränner du med käglor?
  2. Till vilken temp/kägla skröjar du?
  3. Hur gör du när du glaserar - doppar hela skålen eller tar insida flrdt och utsida sen?
Ålands folkhögskola
0

Det känns som glasyren måste bli utsatt för någonting i ugnen som inte når insidan. Kan det vara glasyren på intilliggande keramik?

KeramikLera
0

Hej på er, tack för svar!

@luddolera:

1. Bränner inte med käglor, har en stabil och bra jämn temp i ugnen som jag litar på. Fina element & bottenelement.
  2. Skröjar till 100 c/h > 600 c, full fart till 960 c, hålltid 15 min. Toppar på 970 +- någon grad.
  3. Doppar hela, t ex skål eller mugg

@Ålands folkhögskola

1. Ja.. kan ju möjligen vara något sånt? Ska testa att separera de gula rackarna på ett eget dedikerat plan, bra tips!

Funderar också på om det är för låga grader och kanske 10-20 c upp i glasyrbränningen kan göra susen, ska testa mig fram men fler tips är supervälkomna, så jag tackar på förhand!

luddolera
2

#3: Tack för svar!

På bilden ser det ut som nålstick, vilket kan uppstå om porositeten i skärven är för låg. Även rutil/titandioxid som finns i denna glasyr orsakar nålstick.

Möjliga orsaker:

• Din senaste skröj har gått lite för högt så godset suger sämre och partiklarna i glasyren packas dåligt på skärven.
  • Seeman har köpt in rutil/titandioxid eller annat glasyrmaterial från en ny återförsäljare, som orsakar större gasutveckling. Det kanske är annan kornstorlek än vad de haft tidigare t.ex. De kan också ha ändrat receptet i sin senaste batch.
  • Din ugn bränner lite för högt/lågt i förhållande till vad glasyren behöver. Bränner man mycket för högt kan vissa material börja "koka" och bubbla. Bränner man för lågt kan glasyren "stelna" innan gasutveckling av vissa material har avtagit, vilket kan orsaka samma fenomen.

Blev det bättre eller sämre av att ha ett högre flyttal, eller ingen skillnad?

Du skriver att skröjen inte är dammig, betyder det att du tvättar den innan glasering? Se i så fall till att den är helt torr innan du glaserar.

Det hade så klart hjälpt att verifiera bränningarna med käglor, något jag tycker man bör göra då och då, kanske var 10:e bränning eller så. Det hade också hjälpt att få bekräftat från Seemann att inget ändrats från deras håll.

Möjliga lösningar:

• Skröja lite lägre
  • Sikta glasyren finare, kanske #120
  • glattbränn högre/lägre

Tycker också du bör skriva till Seemann och höra vad de säger om saken. Lycka till!

Lindatuvan
0

#4: Finns inte rutil eller titandioxid i denna glasyr dock.
Ser snarare ut som om den är underbränd. Den är bränd i 1260 grader med 20 min utjämning hos Seemann AB.
Så ett tips är att höja temperaturen som fråganden var inne på.
Lycka till !

luddolera
0

#5: Se där! Jag tittade snabbt och tyckte den såg pälsig ut, vid närmare titt är det inte den klassiska titan-pälsigheten utan mer en prickighet, så det är absolut möjligt att den inte innehåller titan/rutil!

Och så antog jag att fråganden brände enligt rekommendationer från Seemann, men om det skiljer flera käglor mellan frågandens och Seemanns bränning är det en mycket god idé att försöka matcha Seemanns program.

Bra där!

KeramikLera
1

Toppen tack för alla tips & tankar! Återkommer framöver när jag testat av lite olika saker, främst kommer jag att börja med att öka på utjämningen för att se vad det leder åt för håll, men det lär nog ta ett par månader innan jag kört ett gäng ugnar och säkert vet, som vanligt är det också lite andra glasyrer & grejer att skruva med och observera, förutom produktionen.. skriver nu ner att jag ska återkomma med svar.. Tack så länge!