Färgkroppar
Vad färgar gula och röda färgkroppar? Det finns ju en uppsjö av färdiga underglasyrer och färgkroppar som används. Mig veterligen finns det inget annat än kadmium som ger så starka färger. Men någon annan som vet bättre och kan bistå med kunskap?
Ja röd färg kan göras med blykromat, kadmium i alkali glasyr eller kadmium- selen sulfid, det är det man använder till inkapslade stengods stains. Vanadin till gul och praseodym också. Både gul och röd kan göras med järn även om den röda inte just blir tomteröd men man kan få fina resultat särdeles i gasugn. Antimon till lågbrännande glasyrer. Man kan skriva en hel bok om det här hur det ser ut rent kemiskt och hur man bör bränna. Jag tycker att du ska låna en bra bok på bibblan, Werner Lehnhäuser har skrivit en bok som heter Glasuren und ihre Farben, där kan man läsa en del. När man har läst den så finns det andra böcker som går mera i djupet i kemin
- Redigerat 2024-09-20 20:42 av ler
#1: Tack för ditt svar ska läsa lite djupare. Det som gör mig fundersam är när färgkroppar märks med kadmiumfri och är knallgula eller röda. Då kan det vara att de använt Vanadin eller praseodym?
Ja om dom är gula, är dom röda så krävs kadmium eller blykromat, selenröd finns också. Så jag tycker att du ska fråga vad som gör att det färgar rött i dom glastrerna
- Redigerat 2024-09-21 10:11 av ler
#3: Håller kurser och det är många som efterfrågar starka färger men jag har dålig ventilation och är inte sugen på att ånga ut farliga ämnen. Skulle du säga att kadmium i en fritta fortfarande är intakt under bränning och stannar kvar i glasyren?
Till största delen ja men något kan ångas ut beroende på temperatur och hur kadmiumet finns i glasyren, i dag så är det alltid i frittan men med gamla glasyrer kan det vara annorlunda. Så egentligen så kan du använda det men om man av princip bara vill ha 100% säkra glasyrer så köp inkapslade stains som inte ångar
- Redigerat 2024-09-21 10:34 av ler
Jag har råkat på en svensk keramikmaterialleverantör som i en facebookgrupp som utrycker sig på ett sätt som jag uppfattar som okunnigt och vilseledande kring färgkroppar med kadmium. Resonemanget byggde på att Kadmium är förbjudet, alltså innehåller deras Färgkroppar inte det. Hon kunde dock inte redogöra för vad som färgade deras färgkroppar, det visste hon inte. Nyanserna som diskuterades och visades var dom klassiska Kadmiumnyanserna knallgul, knallorange och knallröd.
Det får mig att tro att kadmiumfärgkroppar säljs som kadmiumfria av minst en leverantör i sverige.
Ja absolut du har helt rätt, trist att det är så liten kunnighet. Kadmium är dessutom inte förbjudet men det finns en gräns för hur mycket det får vara i en produkt. Jag har frågat på kemikalieinspektionen hur det kan vara att kadmium som har 10 gånger lägre tillåtet innehåll än bly, jag fick inte något förnuftigt svar!!! Så man kan ju undra över hur det blir avgjort vad och varför man tar de olika besluten om mängder eller vad som bör förbjudas, för vanliga kunder
#6: Jag tror att det råder en viss förvirring kring begreppet "kadmiumfri".
Det kan röra sig om inkapslat kadmium, som under vissa gränsvärden är tillåtet i glasyrer och stains.
Men då är "kadmiumfri" inte rätt benämning, vilket kan bli vilseledande och leda till "konstiga" diskussioner….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Ja så är det även om jag inte tycker att det är en konstig diskussion, bättre att kalla en spade för en spade. Man ska också komma ihåg att även ett inkapslat stains kan förstöras om det hamnar i en felaktig glasyr
- Redigerat 2024-09-21 16:21 av ler
#9: Nej, jag tycker inte att det här är en konstig diskussion.
Det "konstiga" uppstår när leverantörer inte är korrekt pålästa, och skapar mer frågor än svar, eller bidrar till mytbildning.
Javisst kan inkapslade stains förstöras under särskilda omständigheter…
Men då borde det väl bli svagare färgstyrka….?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-09-21 16:56 av Bo§e
Ja så är det. Om glasyren kan lösa upp kisel i manteln så klarar pigmentet inte den höga temperaturen och ångar bort, så man är bara säker om man vet vad man gör
#11: Där av min tveksamhet att man som vanlig användare inte får korrekt fakta och till och med vilseledande Tex borde det anges hur mycket som ångar bort när man bränner och i vilka grader det sker. Nu kanske det är försumbart vid en bränning men det är trevligt att veta.
#12: Jag köper Mason Stains om jag behöver färgkroppar(till det mesta användre jag oxider), Mason Stains är öppna med vad dom har för ämnen i färgkropparna och det föredrar jag. De går att köpa från bl. a. Scarva.