Glasyr problem eller ?
hej!
jag har lite problem med glasyren, använder en transparenta från cebex, Den blir skrovlig på kanten av mina muggar, det händer inte på alla utan bara på vissa..
har blandat ny glasyr och silat den ordentligt men ändå är det vissa muggar där kanten blir konstig. Använder även Cebex vita stengodslera.
Slipar jag på det skrovliga blir det ”hål” genom glasyren så jag antar att det bildas luftbubblor..
har flyttal runt 40 och doppar i cirka 3 sekunder vilket alltid har fungerat innan!
är det keramikugnen ?
jag kör på färdiga program från ROHDE som är gjord för stengods
Har ni någon aning vad detta kan bero på?
är det keramikugnen ?
alla tips är värdefulla
mvh
Om bubblorna enbart dyker upp på överkanten går min första tanke till svampningen.
Vid hård svampning kan rester från svampen jobba in sig i överkanten, och bilda gasbubblor då de förbränns.
Om man är litet mer sparsam med svampningen, eller jobbar med ett sämskskinn i stället, kan problemet försvinna.
Ibland räcker det med att bara byta till en svamp av en annan sort.
Det här är ett känt fenomen, och faktiskt inte så långsökt som det kanske låter.
Självklart kan problemet bero på något annat, men detta ligger högt på listan av tänkbara spår….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-09-26 18:01 av Bo§e
Helt enig, och jag tycker att man inte ska svamps alls det behöver man inte om man ordnar kanten när man drejar. Ta och använd mellanrummet mellan ringfingret och långfinger så får man en fin rund avslutning
Då ska jag prova att byta svampar. Jag använder de gula som finns att köpa i vilken keramikaffär som helst. Om man ska prova någon annan svamp, vad har ni för tips då? Natursvampar?
Du skulle kunna testa sminksvampar eller varför inte sämskskinn till kanterna om du inte vill följa lers råd ovan.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Svampar som ursprungligen var ok, kan förändras med tiden pga att de åldras/vittrar, och lämnar från sig mer fragment.
Men, mycket beror också på tekniken.
Om man svampar "frenetiskt", inte minst vid beskickningen, ökar förstås risken att svampen lämnar ifrån sig småfragment.
Och tvärtom…..
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-09-27 17:10 av Bo§e