Provugn
Hej,
Har köpt en liten oanvänd gammal provugn, ugnen går igång när man vrider på ratten men men går ju inte att styra. Den medföljande pyrometerns yttre rör är sönder och det inre är delat i bitar men trådarna verkar hela, Ugnen klarar 1300 enl typskylten. Ugnen har en ratt för ökning av tiden, inget hål till pyrometern som är ca 19,5 cm lång till röret, hela ca 24 cm lång, NI CR NI står det på pyrohuvudet. Provat att få loss skruvarna bakpå för o kolla men en skruv sitter bergfast, försökt m 5-56 vill inte ändå, kanske rostat ihop. Har en automatik som kan användas och kablar men har inte en susning hur man kopplar ihop allt så det behövs nog en ugnstekniker, någon som kan tipsa, Bosse kanske? bif några bilder
Hej,
Med effektreglatorn (ratten) kan man styra uppvärmningshastigheten 0 - 100%
Sedan har det troligen funnits en enkel styrning med brytande funktion, som var monterad på väggen vid ugnen, men den verkar saknas.
Termoelementet på bilderna jobbar med mätsystemet av typ"K" (Ni-Cr-Ni), och det kan ha varit kopplat till styrenheten som nu saknas.
Det väldigt långa termoelementet har säkert inte tillhört ugnen från början, men kan som sagt ha använts, om den tidigare styrningen jobbade med _"K" ….
Det skall sägas att "typ K" är ett olämpligt system för stengodsbränning.
Som jag ser det, behöver du göra "rent hus" , och koppla in en styrutrustning som jobbar med typ "S", och här kan du behöva en del hjälp, så jag skickade dig ett PM.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-10-31 08:41 av Bo§e
En annan lösning vore förstås att köra ugnen manuellt.
Hastigheten styr du med effektregulatorn (om den är hel), och topptemperaturen får du då övervaka med käglor (dvs om ugnen har ett kikhål).
Tack Bosse för snabbt svar, kontaktar tekniker.
Ca 5 liter volym och 3 kW effekt bådar ju gott, om ugnen skall klara stengodstemperatur. 🙂
Ja med den effekten och så liten volym borde den vara supersnabb, jag hade en 8 liters med 2,2 kW och den kom upp till topptemperatur på lite över en timme
Pratat med tekniker idag och han skulle komma och fixa, fick loss "bakplåten" idag, 5-56 hade verkat under natten och en större mejsel gjorde susen. Han fixar en ny pyrometer och kontaktor, jag har automatik och kabel så det skall nog ordna sig.
Tänkte använda liggande prover för att spara plats men det blir inte riktigt samma resultat som stående så det får bli en vinkelkombination med rätt mått så att man fyller ugnen och gärna med bra cirkulation via sättplattor med hål i.
#4 Ja stengods ska det vara. #5 Ja det blir nog en speedo ugn som man får lära sig att kontrollera.
Helt otroligt att en sådan fin ugn inte har blivit använd!!
Köpte den i samband med råmaterial, fick under tiden köpet pågick reda på att hon hade en helt ny och oanvänd "Veterankran" en Shimpo NVA-07 med vaccum från 1989 som jag tyckte behövde vakna till liv, så nu står den hos mig i all sin guldglans och bara väntar på lera, ibland har man tur!
Inte billigt med en ny kran idag, runt 100 000:- för en Shimpo NVA-04s, så där sparade man en slant!
Skall se om jag kan fotta lite och lägga in hur arbetet framskrider med provschablonen och inkoppling av ugn mm.
- Redigerat 2024-11-01 01:53 av Oxenblue
Jag tycker att det är svårt att få ett bra resultat om man packar en så liten ugn för mycket. Jag använde bara en platta och gjorde även stående prov. En så liten ugn kostar ju så lite att bränna med så det spelar väl inte så stor roll.
#7: Instämmer.
När man testar nya glasyrer i en liten och snabb provugn, får man ett första intryck av hur glasyren fungerar, men den snabba uppvärmningen gör att resultatet oftast skiljer sig en del från det resultat man sedan får i den "stora" ugnen, med sin längre uppvärmningskurva.
Provugnen är dock ett bra sätt att snabbt avgöra om man är på rätt eller fel spår, så att man kan gå vidare och utveckla det som är värt att satsa på.
#7 #8 Tänkte inte bränna så snabbt, blir som sagt svårt att översätta resultatet till en större ugn men bra att möjligheten finns. Japp man får "fylla" ugnen förnuftigt och prova sig fram. Tänkte iaf ha 2 våningar, ca 20 st åt gången bör man få in. Kliar i glasyrfingrarna nu men skall bli roligt att testa den lille rackaren!