Keramik iFokus

Keramik

Läst 378 ggr
osv
2

Processa lokal lera

Sökte och fick pengar av Nämnden för hemslöjdsfrågor för ett projekt där jag tog fram olika steg för småskalig bearbetning av den lera som finns i marken kring mitt krukmakeri.

Gjorde ett kort film där man ser hela processen. Finns här om någon vill se: https://youtu.be/YsipeO5G6sE?si=Jtk7wdkPrJrW5-Tp

Linderå
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kul att se ditt arbetsflöde! Jag beredde 10 kg naturlera i somras, men lade inte så mycket tid på att skaffa rätta verktygen. Man vinner ju klart tid på att göra större batcher och bra lösningar för siktning och tork. Kommer definitivt ta efter delar av upplägget i din process när jag bereder resterande 90 kg. 😊 Tack för att du delade!

Bifogar för skojs skull en bild på min torkanordning: upphängt lakan i ett träd på tomten. Funkade, men mindre elegant än ditt lakan på gips. (Plasten var för att skydda från regn.)

• Redigerat 2024-11-05 22:22 av Linderå
osv
0

#1: Glad att du uppskattar det.

Ja, det var ju själva poängen med projektet. Så att jag skulle kunna använda leran mer kontinuerligt i min tillverkning. Sen hade jag kunnat göra det ännu bättre om jag haft mer plats och maskiner.
Men din version verkar inte så dum för mindre mängder lera.

Linderå
1

Det är (såklart) ett tips från Bosse att hänga upp i ett lakan. 😊 Men ja, det funkade bra för en mindre mängd lera att torka ut tillräckligt för att kunna lägga på gips och torka vidare där.

Bo§e
0

#3: Ja, upphängda tygpåsar fungerar bra, men är kanske inte optimalt om man behöver mer kapacitet. Men för småmängder är det ok….och väldigt enkelt…

Om man vill satsa mer "seriöst" och få upp kapaciteten, fungerar det bra med gipstråg som man gjuter.
Trågen bör ha tjock botten och sidor (åtminstone 5 cm) för att rymma mycket vatten som sugs från leran.
Jag hade ett hyllsystem för flera gipstråg, men det måste vara kraftigt, för det blir tungt ….!

En FILTERPRESS är förstås det allra mest effektiva, men det kostar ju en del…..

"Don't Panic" (Douglas Adams)

osv
1

#4: Jag använde 10 cm tjocka gipsskivor att torka leran på. Men i framtiden när jag blivit miljadär på krukor får jag köpa mig en filterpress.

Bo§e
0

#5: Ja, det krävs en ganska stor gipsvolym för att rymma vattnet, och för att processen (helst) inte skall avstanna pga mättad gips…

ler
1

Det behövs inte miljarder för att köpa en filterpress, det finns ganska små som man pumpar med handkraft. På Bornholm finns eller kanske fanns en sådan på möbelfabriken
http://de.nbfilterpress.com/small-lab-filter-press/

• Redigerat 2024-11-06 17:38 av ler
Bo§e
1

Ja, visst finns det relativt små filterpressar för små verksamheter.
Gladstone's "G 150" t.ex. är en sådan.

osv
0

#7: Det kände jag inte till. Bra att veta om jag ska skala upp lerproduktionen.

Bo§e
0

Hur ser din lokala lera ut som bränd…?
Har du någon bild…?
(Nyfiken…)

osv
1

#10: Mörkröd. Återkommer imorgon med bilder.

Testat att bränna den i olika temperaturer upp till 1260 grader, oxidation. Kan bli en rätt fin glasyr om man jobbar vidare med den. Den hade inte helt smält ut vid 1260.

Linderå
0

#9: Hittade den här också:

https://ceramicartsnetwork.org/ceramics-monthly/ceramics-monthly-article/Tips-and-Tools-Gravity-Filter-Press-133322

Jag klurar på om man skulle kunna göra en variant där den övre nivån är närmre den undre och istället för ett lakan har mesh/nätet för att filtrera bort större partiklar.

Bo§e
0

#12: Den metoden är ju enkel, och kan vara värd att prova.
Möjligen kan processen vara litet långsam….?
När det slutat droppa, kanske det inte händer så mycket mer…? (?), men men det är en "killgissning" från min sida…
Det går ju lätt att testa.

• Redigerat 2024-11-07 08:37 av Bo§e
Bo§e
2

Sista momentet

Oavsett vilken metod man väljer (med undantag av filterpress), blir resultatet en ganska mjuk lera, som behöver torkas ytterligare för att bli arbetsbar.

Då kan man påskynda det sista torkmomentet som skissen visar.
Lerkorvar böjs till hästskoform, vilket gör leran maximalt åtkomlig för rumsluften
Man får känna på dem då och då, och plasta in dem när de känns "lagom".
"Korvarnas" tjocklek kan varieras beroende på hur bråttom man har. Jag brukar göra dem ungefär som falukorv, eller litet tjockare…

Ställ leran på ett icke sugande underlag, för att undvika att ändarna torkar fortare än önskat.

🙂

• Redigerat 2024-11-07 08:32 av Bo§e
L.A.E
2

Finns ju verkstads press exempel Biltema 2800 kr 10 000 kg +lite modifiering

Billigaste varianten måste vara en lite större modell av fruktpress

Bra om man kan få tag på en bra filterduk som passar att pressa lera med.

Långt tillbaka så tog vi lokal rödlera med transport av lastbil till våran verkstad
leran torkades för att sedan slammas och lägga ut på 10- 14 lastpallar med växts duk och kant runt pallen sedan växt duk över för alla insekter.
Det var trångt på gårdsplan med alla lastpallar så när man skulle parkera bilen i mellan allt ihop och med små barn som inte lyssnade att ta det försiktigt med på följden att när de hoppade ur bilen så landade i en härlig ler gegga, inte så populärt

Brukar ibland blanda in lite rödlera i stengods leran för att få lite liv i det hela

Linderå
1

#15: Ja, när jag körde med vanligt lakan som filter tyckte jag att jag tappade lite för mycket av de fina lerpartiklarna. Finns det bättre material att filtrera genom? Eller ska man samla upp lervattnet och låta leran sjunka till botten kanske? Det funkar ju rimligen rätt smidigt om man kör en fruktpress: bara att samla ”lermusten” i en hink. :-)

ler
1

Ganska bra pris om man nu vill göra egen lera i lite större mängder

Bo§e
1

#17: Ja, den ser ju fin ut.
Vad som ofta inte syns på bilderna, är pumpen, som skall pumpa in slamman i pressen.
Pumpen brukar ofta säljas separat.

ler
0

#18 ja det är ju en detalj att ta hänsyn till. Trist att stå där med en press som sakna en pump. Det måste man höra sig för när man köper