Menar du stenar som gått sönder (lösa bitar), eller är stenen hel men har kommit ur läge….?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Hel sten som släppt i överkant på öppningen. Den sitter fortfarande kvar men för varje gång man öppnar eller stänger dörren så släpper den lite mer för varje gång.
Det torde finnas skruvar i ramen som håller stenarna tät emot varandra Skruva bort skyddsplåten på sidan och se om du kan hitta dem. Möjligen sexkants skruvar som man kommer åt genom hål borrade i profilrör som utgör ramen.
Om taket är konstruerad på det viset gäller det att trycka stenen på plats och dra åt skruvarna.
Ja, just som #4 föreslår. Undersök konstruktionen, och se om det finns möjligheter till justering..
Men, om ugnens konstruktion inte tillåter att man gör så, kan du låsa stenarna som skissen visar.
Försök trycka stenen på plats, och håll den kvar.
Borra sedan hål, snett genom de kringliggande stenarna och in i den lösa stenen.
Tryck in porslinsstavar eller steatitrör med ca 1 cm diameter.
.Borren skall givetvis ha samma dimension som "pinnen", så att det inte glappar.
Den här metoden kan man ta till som en "sista utväg", om det inte går att låsa stenarna vid varandra på något annat sätt.
Cebex hade förr steatitrör med 9,2 mm diameter, som var lämpliga, men vet inte hur det är nu. Fråga !
Annars kan du fråga runt bland leverantörerna, efter något liknande…
Murbruk eller lim avrådes. Det brukar inte hålla särskilt länge, när stenen sitter placerad som i det här fallet.
- Redigerat 2024-11-19 22:59 av Bo§e
Orsaker
Att stenar lossnar runt dörrkransen på frontmatade ugnar kan ha en rad orsaker. Det kan t.ex. bero på en mindre bra konstruktion, eller att ugnen inte är fullt så välbyggd som man kan önska.
Dock finns det en orsak som "sticker ut", och som jag noterat då jag följt många ugnars "öden", genom åren.
Det handlar om att ugnens snäpplås eller dörr-rattar spänns år alldeles för hårt, och jag har noterat att det sker ganska ofta.
När ugnen blir varm, ökar spänningen vid dörrlåsen dramatiskt, pga teglets värmeexpansion, och om låsen då är hårt spända redan i kallt tillstånd, kan belastningen bli så stor att det kan "flytta" på stenar, som då lossnar eller ibland även spricker.
Därför skall snäpplåsen justeras (de är som regel justerbara) så att de går att låsa med ganska lätt fingerkraft.
Samma sak om ugnsdörren låses med "rattar". Dra inte åt med våld, utan enbart med en ganska lös vridning.
Jag har genom åren sett många sådana här fall, och denna instruktion borde finnas i varje ugnsmanual.
Låsen är inte garanterat rätt inställda när ugnen når sin nya ägare, och detta är en viktig sak att kontrollera och åtgärda, om det behövs.
T.o.m. toppmatade ugnar kan få skador på det övre tegelvarvet, vid låset, om låset är feljusterat.
- Redigerat 2024-11-20 16:50 av Bo§e
Just så Bosse det har jag också sett, många toppmatade ugnar som har fått sabbat lock på grund av att låset spänns för hårt, jag har aldrig spänt fast låset utan låter bara locket ligga utan att bli spänt fast
#7: Ja, om det finns ett lås räcker det med en justering så att det bara krävs ett lätt fingertryck.
Samma sak gäller även frontmatade ugnar.
Scandias toppmatade "T3"-ugnar hade inte ens något lås, utan locket låg stängt bara av sin egen tyngd.
Ja det räcker väl bra med lockets egen tyngd, min lilla naber16R låste jag aldrig, kan hända att det inte blev lika tätt som om jag hade låst den men jag hade inte intryck av att det läckte ut så mycket mera värme
På en toppmatad ugn spelar det läckaget ingen roll.
Men på en frontmatad ugn kan lacken brännas bort om det läcker i onödan.
Det här var helt nytt för mig. Håller med Bosse. Det borde stå i varje ugnsmanual. Lätt att göra fel
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Tack hörni alla för råd och tips! Maken borrade och spände fast stenarna i ramen så nu ska det väl inte trilla nån sten! Återigen, tack för att ni delar med er 😃🙏🏼
👍
Angående Bosses tips, om du spännar bultarna i ramen, dra inte alltför hårt. Där också måste allting expandera med värmen.
- Redigerat 2024-11-21 19:12 av Ålands folkhögskola
#14: Ja, Konstruktionen utsätts för samma krafter överallt, när det blir varmt.