Keramik iFokus

Keramik

Läst 252 ggr
Räng
0

Sprutpistol

Använder idag en sprutpistol med högljudd kompressor för att glasera vissa föremål. Bökigt med maskinen och störande för alla i närheten.

Är intresserad av att göra det lättare för mig genom att använda en batteridriven sprutpistol istället. Är det möjligt? Isåfall vad ska man tänka på vid valet av produkt?

Har läst andra trådar här på forumet om att man inte ska använda så högt tryck när man glaserar, utan att 2 bar räcker.

Tacksam för alla tips.

Räng
0
Sprutpistol EasySpray 18V-100 av hög kvalitet för ditt projekt. ✓Uthållig ✓Högsta säkerhetsstandard ✓Perfekta resultat. Läs mer!
Bo§e
0

#1: En liten varning här…!
Jag provade en liknande spruta för länge sedan, och det tog inte många minuter innan den var helt förstörd.
Orsaken är att den har en inbyggd pump för färgen, och som inte alls tål att pumpa "stenmjöl", som ju glasyr är.
Så, detta har jag dåliga erfarenheter av…..😬

#2: Den tror jag mer på, eftersom den har en mer "konventionell" sprutpistol, utan pump.
Dock vet vi ju inte om den (kanske) innehåller plastdelar m.m. som inte klarar glasyrens slipande egenskaper…? Den ser ju litet "plastig" ut….
Svårt att säga, men hellre denna , än #1….
Men är du säker på att den är så tyst…?

Ja, kring 2 bar är lämpligt tryck, (med en "vanlig" sprutpistol) för att få ut så mycket som möjligt av glasyren, och för att lätt kunna styra tjocklek m.m..

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2024-11-28 11:37 av Bo§e
Räng
0

#3: Tack för inputen! Har försökt hitta info om decibel på denna typ av enhet men ingen framgång. Frågade även ChatGPT men fick bara generellt svar om att de brukar ligga på 70-80 dB. Och det är ju betydligt bättre än de 93 dB jag har på nuvarande kompressor. Sen ska jag väl säga att ljudnivån inte är det viktigaste, utan flexibiliteten - att inte behöva släpa fram en tung kompressor från sin viloplats varje gång jag ska glasera hade ökat min livskvalitet :)

Bo§e
0

#4: Ett sätt är att ställa kompressorn i ett annat rum, och dra en lång slang till arbetsplatsen. I så fall gärna en litet tjockare slang än den du har vid sprutpistolen.

I en verkstad jag minns, hade de placerat kompressorn på vinden, där den hängde med gummiremmar i takstolarna….🙂

ler
0

Det finns mycket ljudsvaga kompressorer, jag har en god vän som har en skola för keramik och han hade samma problem med att det var så högt ljud men så hittade han en kompressor som inte stör på verkstaden, vet inte vad den heter men ska pröva att se när jag kommer förbi honom

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om man läser på litet om kompressorer, framgår det att typen som kallas "Scroll Air Compressor" är den överlägset tystaste sorten.
Den har ett helt annat arbetssätt än de vanliga kompressorerna.

En lämplig sådan, lagom stor, hittade jag här:
"Scroll Air Compressor"

56 dB är väldigt bra….!
"Super Silent" är nog ingen överdrift…
Och kapaciteten 120 liter luft/min är fullt tillräckligt för "vanliga" sprutpistoler, i glaseringssammanhang.

Kanske också en sådan du tänker på, Ler #6…..?

Effektiv och robust kompressor för både hemmafixaren och proffs! Super Silent 30L från Hyundai är en kraftfull och tystgående kompressor. Utan problem klarar den av arbeten som rengöring, pumpning av bildäck eller drivning av industriell utrustning. Mask
  • Redigerat 2024-11-28 15:47 av Bo§e
ler
0

Ja det är det nog, den som han har är i varje fall så tyst

Räng
4

Uppdatering. Jag köpte denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4917812 har använt den nu ikväll för att glasera några skomakarlampor. Första intrycket är klart positivt. Ger mindre "spill" i form av för kraftigt glasyrsprut jämfört med min tidigare lösning med kraftfull fristående kompressor. Får ge det några försök till innan jag kan ge grönt ljus till att detta är en bra långsiktig lösning men just nu känns det bra :)

Denna låter ungefär som en dammsugare, så klart mer behagligt än en 90+ dB kompressor.

Jämför priser på Bosch PFS 5000 E Färgsprutor.
  • Redigerat 2024-11-28 19:58 av Räng
bjorn.lindberg
0

Jag har en kompressor i verkstan från HBM machines. Den är tänkt för tandläkarmottagningar och kommer i en ljudisolerad låda. 55 dB ligger den på. Man kan nog ta en av deras enklare modeller utan låda, e.g. HBM 24, och landa runt 55-60 dB.