Evenheat ugnar
Hej. Hittat en Evenheat pf3220 ugn till salu. Hittar ingen info om den ugnen när jag googlar. Är det något udda med den jag bör känna till?
Inte jag heller.
Det är ett märke från USA. Mig veterligen finns det ingen i Sverige eller EU som säljer ugnarna. Kan va att det är en bra ugn, ingen aning, men det kan bli dyrt med reservdelar, e.g. element, om du måste köpa dem från USA. Jag hade bara köpt den om du kan tolerera att du inte kan laga den, om du får den till ett fantastisk pris kanske det är värt det. Bättre är förmodligen att köpa Rohde, Nabertherm, Kittec, märken från inom EU.
I vart fall kolla att den funkar med elen i huset, kan va 240 volt 3-fas som är vanligt i USA.
Instämmer med Björn.
Den här ugnen kan bli besvärlig att äga och underhålla, jämfört med vilken europeisk ugn som helst….
Och, kolla vilken sorts ström den är avsedd för…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Tack. Verkar vara 380 volt 3-fas enligt typskylten. Nya element kan man nog mäta sig fram till och tillverka, men värre om något annat pajar kanske.
Ska forska lite till.
Det som gör mig lite fundersam är att den är på runt 5kW men större än min nuvarande 75lit på 7,5kW. Kan den bli seg att få upp på höga temperaturer?
#3: Ja, tyvärr, med den effekten och storleken blir den garanterat "seg", om man tänker sig att bränna stengods….
Ja det låter verkligen inte så bra
Jag ser att det ligger en Evenheat 3220 på blocket just nu.
Där syns tecken på att den har använts till att bränna porslinsfärger, och till det fungerar den säkert helt ok.
Men ett stort frågetecken, beträffande stengods….?
#6 jo det är den jag frågar om. Nacka är nära för mig men jag bränner ju bara stengods och då blir den nog inge bra.
#5: näe. Men mest tveksam blir jag att det inte finns nån info alls när man googlar. Hittar bara att det finns värmeslingor att köpa men i övrigt inget alls. Tyder på att den också kan vara gammal eller udda modell.
Nej köp en europeisk ugn i stället det är nog tryggare