Keramik iFokus

Keramik

Läst 267 ggr
bjorn.lindberg
0

Kaolin E vs Kaolin 50

Cebex säljer Kaolin E och Kaolin 50. Den senare är den jag råkar använda, fick analys av bland annat Sintring, tackar och bockar.

Frågan är väl vad Kaolin E är för nåt? På Cebex sida står det bara att den används på samma vis som Koalin 50. Är det någon som har analys på leran eller mer information i största allmänhet?

Tack på förhand / Björn

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hittade den här (som jag inte ens visste att jag hade)
Kanske kan vara till någon hjälp…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

bjorn.lindberg
0

#1: Klart bättre än ingenting! Tackar! Hade varit intressant om man visst vem som förser Cebex man Kaolin E, kanske kan hitta mer information den vägen.

bjorn.lindberg
0

Hittade denna: https://digitalfire.com/material/e+kaolin oklart om det är samma material, får kolla vidare.

Alternate names: Kaolin E - Digitalfire Reference Library (no ads)
Bo§e
0

Hittade även denna….

Bo§e
0

Och nu tror jag att vi har hittat den …🙂

bjorn.lindberg
0

Gissar att det är Imerys Polwhite E Kaolin det handlar om, inte helt säker men om man googlar E Kaolin så dyker Imerys upp hela tiden. http://www.xtgchem.cn/upload/20110708084452.pdf

Bo§e
0

Glazy säger att dess "andra namn" är EPK….

bjorn.lindberg
0

#7: Inte helt säker på att glazys "andra namn" alltid är on top of things.

Bo§e
0

#8: Instämmer. En nypa salt där….🙂

Men, eftersom Sorring säljer den, har den nog letat sig till våra breddgrader den vägen……anar jag…
Glazy anger ju också en "dansk källa"…

• Redigerat 2024-12-16 00:55 av Bo§e
ler
0

Vad är det du vill veta om skillnaden? Jag tänker att det är väldigt liten skillnad

bjorn.lindberg
0

#10: Dels hade jag velat ha en analys på den så man vet vad det är för nåt. Gissar att det handlar om "E Kaolin", https://digitalfire.com/material/e+kaolin. Jag hade också velat veta lite mer om hur plastisk den är i jämförelse med Kaolin 50, partikelstorlekar osv, det är iofs. rätt lätt att prova själv. Kanske det som jag är mest nyfiken på är varför Cebex har båda två om de är så pass lika som det sägs.

ler
0

Jag har provat båda och ser ingen skillnad, varför dom säljer båda är nog för att det går att sälja, dom struntar i vad det är för skillnad. Vill man ha en mycket vit en med lite järn så kan man använda kaolin H1 som bara har 0,4 järn och 0,3 titan. Vill man göra porslin eller porslinsengob så har man Zttlitzer Ia standard. Keram kaolin K II kan säkert också vara intressant. Zettlitzer är nog den mest plastiska och det är även den som dom stora porslinsfabrikerna använder. Till engobe så går dom flesta om man samtidigt har andra leror, och då menar jag plastiska leror. Har man möjlighet för att få tag på North Carolina kaolin så har den bara 0,08 järn och väldigt lite natrium och kalium

bjorn.lindberg
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#12: OK, tackar för informationen. Jag blev mest intresserad eftersom jag började göra "porslin" på Kaolin 50 och Ball Clay TWVD. Vi provade olika kommersiella porslin i vedugnen och de blir lätt lite tråkiga, lite flashing och inte speciellt sugna på att låta askan sitta kvar. Slutsatsen var att vi behöver lite mer järn och lite mer natrium så vi provade med Kaolin 50, kvarts och nefelinsyenit vilket funkar fint. Kaolin 50 är inte så värst plastisk därav ball clay. Ball Clay TWVD och Kaolin 50 har ungefär 1% järn vilket verkar lagom.

Hur som helst sitter man och kolla vilka andra leror man skulle kunna prova med nu när vi ändå håller på och experimenterar. Därav frågan, vad är skillnaden mellan Kaolin E och Kaolin 50.

Hos Cebex idag finns Kaolin 50, 25 kilo kostar 346 kilo inkl. moms, Zettlicher 467 kronor och Kaolin E kostar 1287 kronor för 25 kilo. Så då tänker man att det måste vara nåt super special.

Nästa projekt är att göra en lite större mängd porslin och bränna det i sodaugnen i vår. Vi fick bra resultat i "anagama" bränningen och tänker att det kan bli intressant i sodaugnen, mer röd flashing är förhoppningen. Tänkte prova att byta ut 10 delar av nefelinsyeniten mot spodumen och se om det funkar lite som röda shinos.

Bifogade lite bilder på min nya porslinsleretork som jag gjorde härom dagen. Just nu är den på torken, antar det tar lite tid för 10 kilo vatten att dunsta bort i min kalla verkstad.

• Redigerat 2024-12-16 21:12 av bjorn.lindberg
luddolera
0

Hej!

Kaolin E är Imerys Polwhite E, man får det i originalsäcken om man köper 25 kg, så jag har kunnat verifiera det på så vis.

Jag har gjort mycket porslin och testat både kaolin E, kaolin 50 och zettlitz.

Kaolin E är absolut sämst, totalt oplastiskt och kort. Och i databladet från Imerys står det att det är framtaget för att användas i däck och slangar.

Vill du ha Imerys datablad på Polwhite E kan jag skicka det.

Jag har förresten gjort en excel-fil med sammanställning över alla kaolinsorter jag lyckats få tag på. Kemisk analys och partikelstorlek.

• Redigerat 2024-12-16 23:16 av luddolera
bjorn.lindberg
0

#14: Hej, tack för infon. Det var vad jag kom fram till också, men det är ju bra att få det konfirmerat.

bjorn.lindberg
0

#14: > Jag har förresten gjort en excel-fil med sammanställning över alla kaolinsorter jag lyckats få tag på. Kemisk analys och partikelstorlek.

Det hade ju vart super om du kunde dela den på nåt vis. Skickar ett PM så har du min mail.

• Redigerat 2024-12-17 00:15 av bjorn.lindberg