Pizzasten
Jag funderar på att göra en pizzasten som tål 500c vid bakning. Vilken lera tycker ni är mest lämpad för ändamålet? Ska man använda lera med hög eller låg Chamotte halt?
Vad jag har förstått är att en bra pizzasten ska vara ganska porös för att kunna suga fukt från degen vid bakningen annars är risken stor att degen blir snabbt bränd och inte genomgräddad. Några tankar/tips?
För att uppfylla de önskade kriterierna, tror jag att en pizzasten görs bäst i lergods.
Då får man en viss porositet, bra motståndskraft mot termiska spänningar, och den kommer inte att slå sig i bränningen..
Utan chamotte, tänker jag, eller med fin 0-0,2 mm chamotte….
Bränn den med ett litet extra långsamt segment upp till 600°C, därefter full fart till ca 1000°C.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-12-25 17:34 av Bo§e
Helt enig med Bosse, jag hade provat lergods först. Traditionellt använder man lergods för olika kokkärl som skall stå på en öppen låga. Högbränt stengods innehåller ofta för mycket glas som har en tendens att spricka om man inte värmer grejen superjämnt. Skall du köra den i ugnen hemma på rengöringsprogram?
- Redigerat 2024-12-26 19:43 av bjorn.lindberg
Vanliga sillimanit plattor använder många som pizza plattor och det funkar bra, jag har också en
#3: Ja, det måste ju fungera bra….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Här på Öland, och Gotland såklart, använder vi väldigt ofta kalksten. Dvs öländsk och gotländsk kalksten. Vi åker helt enkelt ut till kalkstensbrotten och får köpa önskad storlek på en kalkstensskiva som passar perfekt som bakskiva/pizzasten. Ett tips till alla turister och fritidshusägare. Samt att en kalkstensskiva kan vara otroligt vacker.
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#3: Jag har också en sillimanit platta, upplever att de pizzastenar som säljs i handeln klarar inte av längre perioder av hög värme.
#6 nej så är det säkert, kanske inte bästa kvaliteten som dom säljer.
#5 låter väldigt trevligt och bra att använda det som finns i närheten