Problem med start av ugn
Förösker hjälpa min fru igång med en ugn som vi köpte begagnad för ett tag sedan men inte lyckats prova förrän nu.
Vi lyckas inte få igång den, när vi startar en skröjbränning så slår relät i den till och från ett antal gånger men kanske en minuts mellanrum, sedan slutar den med det och bara står och surrar, men temperaturen stiger inte. Sedan efter ca 10 minuter eller så så får vi fel F1, vilket förmodligen är att den inte lyckas höja temperaturen som vi förstått det.
Ugnen är en kittec eco 55 och styrningen är mt 2 microcontroller TC40.
Det finns ingen elektronisk spärr för locket vad jag kan se och bränntrådarna ser väldigt fina ut. Hur felsöker man bäst?

Alla moderna CE-märkta ugnar har en lock- eller dörrkontakt.
Jag tror att du hittar lockkontakten någonstans bakom/under/nedanför/i närheten av 🙂 lockets gångjärn.
Kanske får du lossa plåten på baksidan för att komma åt den.
Jag känner inte till Kittec så bra, men om den har dubbla kontaktorer, som de flesta ugnar har numera, kan en defekt/feljusterad lockkontakt bryta strömmen via säkerhetskontaktorn, medan arbetskontaktorn slår till några gånger och försöker göra sitt jobb, men "ger upp" när temperaturen inte stiger, och visar "F1".
Precis som du beskriver.
Så, lockkontakten toppar listan på "misstänkta" just nu…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-12-26 15:16 av Bo§e
#1: Tack för tipset, låter lovande! Kan dock inte se något anslutet till locket, jag kan ta av locket helt och det borde väl vara något bleck eller något som sluts för att en sådan kontakt ska kunna brytas tänker jag? Får försöka ta bort plåten på baksidan och se om det är något som ser ut att det borde vara inkopplat 😊
Så här ser bakdelen ut där locket fästs, samt bakdelen av locket:

- Redigerat 2024-12-26 16:23 av _jimmy_
Ja, kontakten är nog förbunden med det som ser ut som en genomgående axel.
Då kommer du att hitta den bakom plåten, misstänker jag.
Börja med att justera så att kontakten verkligen är på "ON" när locket är stängt.
I det läget drar du åt muttrarna till höger och vänster.
- Redigerat 2024-12-26 16:45 av Bo§e
#3: Låter väldigt rimligt, ska testa det! Skruvarna på locket satt knappt fast, kunde skruva av dem med handen, så den stången kan inte ha flyttat sig nör jag öppnat och stängt locket!
Kollar när jag kommer hem igen, tack så länge! 😊
#3: Detta var problemet, tack så mycket! Den är uppe i 910 grader nu så första skröjbränningen ska strax vara klar, tusen tack för snabb och bra hjälp! 😊
👍
#6: Du är grym på att hitta lösningar på allt Bo§e!