Keramik iFokus

Keramik

Läst 267 ggr
kyrkerud
0

Ferrofritta

Hej,
jag har hittat ett glasyrrecept där man använder ferrofritta. Jag hade lite av det hemma och blev väldigt nöjd med resultatet, tänkte beställa nytt på cebex men de har bara fritta till Raku 169. Går den frittan lika bra som ferrofritta tro?

Bo§e
0

Vilken ferrofritta handlar det om…? Det finns ju många.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

kyrkerud
0

#1: Fritta3124 men jag har använt fritta 3134

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Det finns en del skillnader, men den stora skillnaden mellan 169 och 3134 är att 3134 innehåller betydligt mer kalcium, så man kan inte säga att de är direkt utbytbara.

Men, det är svårt att säga vad detta gör i just ditt glasyrrecept.

Själv skulle jag nog våga mig på att testa, först i form av en liten provserie med varierande mängd 169.
Kan mycket väl bli bra….🙂

• Redigerat 2024-12-27 10:35 av Bo§e
kyrkerud
0

#3: Tack snälla för ditt svar Bosse. Det är väl bara att testa, som alltid :) men, vet du var man kan få tag på 3134?

Bo§e
0

#4: Tveksamt om du hittar 3134 i Sverige, som det ser ut.

Fast, nu kanske någon kommer att hävda något annat…🙂 (Jag kan ha fel…)

kyrkerud
0

#5: tack, får testa med 169 raku… det enda jag kom att tänka på just nu är smältpunkten. Är det inte risk att glasyren rinner eller blir överbränd då? Får erkänna att jag är hiskelig dålig på glasyrer men vill gärna lära mig mer…

Bo§e
0

#5: Det beror på hur stor del av din glasyr som består av fritta.
Om mängden fritta i receptet inte är så stor, påverkas inte glasyrens smältpunkt så mycket.

Men, gör en provserie med olika mängder fritta, tills du hittar en dosering som får glasyren att flyta som du vill.
Skydda plattorna…!

Ålands folkhögskola
1

Du kan hitta analyser av olika frittor både på Glazy och Digitalfire. Då kan du se vad som kommer att saknas eller bli för mycket av i den färdiga glasyren. Glazy kan automatiskt räkna om glasyren, men endast om man betalar en månadsavgift.

ler
1

Det går fint att få ferros frittor och om det har funkat bra så finns det ju ingen anledning till att göra om på det

L.A.E
0

Lars Tärn har den 3134

Bagossa
1

Ferro frit 3134 är ett substitut för Gerstley Borate. Den går att hitta på flertalet ställen, men själv har jag bara köpt den från annat land inom Europa.
Det är inte så svårt att räkna om receptet efter en annan fritta. Jag har gjort det några gånger när rätt fritta inte fanns tillhanda och resultatet blir likt men inte alltid exakt.
Jag skulle rekommendera att räkna dig fram till samma glasyr och sen göra en liten serie runt den istället för att gissa. Så blir det färre tester.

kyrkerud
0

#10: Toppen, tack!

kyrkerud
0

#11: Tack för ditt svar. Förstår jag dig rätt att det går att använda Gerstley Borate istället för fritta 3134?
Jag får nog läsa på för att kunna räkna om/fram glasyrrecept, få se det som min utmaning inför 2025 :))
Tack för allas svar och gott nytt år!

Bagossa
0

#13: Ja, det ska ersätta Gerstley Borate rakt av 1:1.

bjorn.lindberg
0

#14: Det vet jag inte om jag håller med om, https://digitalfire.com/picture/3244

The boring technical reason why Ferro Frit 3134 is NOT A 1:1 SUBSTITUTE for Gerstley Borate but is a candidate to source the same amount of boron.
Bo§e
0

#15: Dessutom tänker jag att GB också kan vara litet "jobbigt" att ha i en glasyrblandning, eftersom det inte är helt vattenstabilt, utan går i lösning så småningom, och kan vilja kristallisera, och "bete sig" på olika sätt…

Bagossa
0

#15: Aj då, då har jag blivit missinformerad..

bjorn.lindberg
0

#17: Verkar vara ett vanligt missförstånd. Som Tony Hansen formulerar sig så får man anta att han hört den förut :)

ler
0

Nej man kan inte byta ut olika material med varandra och få samma resultat, dels så beror det på hur sammansatt ett ämne är och en fritta är redan smält och genomgår således inte samma smältprocess som råmaterial gör. Jag tänker också att Gerstley Borate inte är helt samma sak hela tiden, det är nog som colemanit som är variabel. Det bästa är helt enkelt om man nu har ett recept att ha dom angivna material eller göra en ny glasyr