Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1310 ggr
zzaga
0

Brännare

Hej o hå

Tänkte höra vad ni har för brännare på era gasolrakuugnar? Vart ni köpt dom och om ni mins ungefär vad ni gav för dom.

Nån som vet vart man kan köpa "knappar" till att fästa ungsfast ull med?

/S

lotta2
0

Knappar kan du göra själv, antingen en enkel variant som du skär till en liten fyrkant i fibrerna och trär igenom kantaltråd och knyter ihop på baksidan. VAriant 2 som jag använder nu är att ta stora trefötter sno ihop en ögla av kantaltråd och knyt ihop på baksidan. Dom har fördelen att varje fot liksom trycker ut fibrerna lite granna. Variant 3 är att göra knappar i Porslinslera osm du bränner med 2-4 hål i och sen träd kantaltråden igenom. Alla funkar bra tycker jag.

Brännaren kommer jag inte ihåg exakt vad den kostade det är några år sen, men  ca 1000 tror jag, men jag har ingen snofsig model med vakt heller, och min för en hel del oväsen. Jag vet att Tärn säljer en tyst effektiv brännare, men den kostar en del mer.

ingvar
0

Jag använder en brännare som är komplett med kran, slang, gasvakt och koppling till flaskan. Brännaren är monterad på ett ca: 70cm långt rör vilket är praktiskt. Handlar den genom min gasleverantör och kostar ca; 900 kr. + moms.

lotta2
0

Ingvar, var köper du denna brännaren? Jag har letat efter en med gasvakt med eftersom jag fick priser på över 2000 kr för detta lade jag ner det. Det var ju ett riktigt bra pris!

zzaga
0

Tack allihop:D

Ja ingvar vart köpte du den?

zzaga
0

Lotta 2

Jättemånga tack för tipset om knapparna! Skrattande

Ulla
0

Jag är också intresserad. Den brännare jag använder har ingen gasvakt och jag tycker att det känns litet osäkert.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Godsagare
0

Ang knappar så läste jag på nätet för länge sedan när jag skulle fixa knappar till min Raku ugn…

Det handlade om en kvinna som varit på Bali och rakubrännt i fiberugn på stranden. Där blir det ju kolsvart om kvällen…

Den ugnen hade knappar formade som hjärtan! Kvinnan förklarade att det var hur läckert som helst när de öppnade ugnen och massor av rödglödgade hjärtan lös i nattmörkret mot dem!

Varför inte passa på att göra vackra knappar när man ändå ska göra dem själv?

zzaga
0

Godsagare

Va gulligt:) Det ska jag helt klart göra!

Ulla
0

Vad festligt. Ï min nybyggda rakuförhöjningsdel har jag knappar som är hjärtformade. Jag råkade har tillgång till ett litet kakmått när jag gjorde dem. Nästa gång jag bränner Raku ska jag använda förhöjningen - synd bara att vi har så ljusa nätter just nuLedsen

_
_

Godsagare
0

Vad kul Ulla!

Var fick du idén ifrån?

/Jessica

Ulla
0

En ren slump. Jag bara råkade se kakmåttet som en av tjejerna i verkstaden hade använt till jul och det verkade vara rätt storlek. Tyckte sedan att det var en kul idé.

(Trodde aldrig att jag skulle klaga över ljusa nätter, kommen från Polcirkelland som jag är.)

_
_