Drömmar?
Vad vill ni ute i stugorna? Vilka keramikdrömmar hade ni verkligen önskat er att få i uppfyllda, eller vad skulle ni verkligen vilja göra? Hade ni velat bli världskända och berömda, eller bara önskat er en ny liten drejskiva, eller? Behärska en ny teknik?
Jag själv? Tja, jag vet inte. Jag skulle gärna vilja ha möjlighet att åka på lite spännande workshops helst med sällskap så klart, och så vill jag så klart få byggt klart min ugn. Och behärska att bränna den också. Sedan tror jag att jag är ganska nöjd…
Jag älskar att lära mig nya saker. Är bara litet ledsen för att jag kom igång så sent i livet med keramiken. Visst kan man lära sig det mesta på egen hand och genom olika kortare kurser och workshops, men det vore kul att börja skolan igen. En fördel med att vara äldre är i alla fall att familjen klarar sig på egen hand under några veckor.
Nej, man får tä en sak i taget. Det jag närmast vill lära mig är screentryck. I höstas anmälde jag mig till en kurs som aldrig blev av, så det får vänta till våren.
Jag skulle också vilja bygga en ugn, men ju mer jag läser om ugnsbygge desto krångligare och mera avlägset verkar det. Det borde finna en enkel steg för steg beskrivning att följa, och bara en enda sorts ugn. 
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag skulle vilja ha möjligheten att hålla på med keramik på heltid i många år framöver. Om det ska bli möjligt måste jag antingen få tillräcklig inkomst från keramiken alternativt vinna på lotto (köpar alldrig lotter), ärva en okänd rik släkting eller min uppfinnarjockesambo ska fullständigt byta inställning till lönearbete och börja göra karriär…
Och varför jag skulle vilja hålla på på heltid: för att må bra, för att jag vill leva mitt liv här där jag bor inte flaxa 10 mil i bil varje dag, och för att det finns så många många många många ideer som som vänter på att bli verklighet. När jag för 2½ år sedan gick 2 veckors kurs i vedbränt keramik då var det som att jag öppnade för en liten vattenkran, och ut kom mekongfloden….
Jag kom ju också sent igång med keramik. Drömmar.Ja, det skulle i så fall vara att när mina fem arbetsår är slut, så får jag ägna mig åt allt jag vill. Mer keramik och resa.För att bo borta under en längre tid. I värmen. Kolla keramik i andra länder.
Rätt bra att arbeta med ker, när barnen är utflugna. Då kan man gå på kurser som man vill. För mig känns det som ett exp. just nu.Har inte direkt tankar på eget. Utan vill bara testa nya grejer. Skulle också vilja testa vedeldat ochsalt.
Ska på kurs i Schweiz i aug. någon gång. Mycket annorrlunda och spännade. Kolla på Filipe Ortega, så får ni se. Sen får man väl se vad det leder till.

Min allra närmsta dröm är nu att få börja jobba, öppna butiken och att kronorna börjar rulla in…
Jag har nog inga sådana storsvulstiga planer men när barna är lite större skulle jag väldigt gärna vilja åka en vecka tex till Tudball och gå kurs:) Eller kanske några veckor till La borne och få känna på livet där. Men jag trivs bra här hemma, tycker om att få gå ut i min verkstad och känner mig tillfreds! Men, jag skulle jättegärna vilja träffa er här från forumet nån gång. Det skulle vara så kul om det gick att ordna nån träff igen som en del av er var på i somras! Och jag vill väldigt gärna knö mig i på Kaolin, Blås&Knåda eller nån annan större konsthantverksförening:)
Min allra största dröm har redan gått i uppfyllelse och det är att ha vågat satsa på keramiken fullt ut! Jag har en jättefin verkstad, alla möjligheter att försöka klara mig på detta och känner mig lycklig med allt omkring mig, det är härligt!
Det känns fantastiskt att ha haft möjlighet att finna en sån passion i livet som liksom innehåller oändliga möjligheter. Har hur många ideer som helst och vill testa allt! Det tar ju aldrig slut med saker som man inte testat, jag känner mig verkligen som en nybörjare hela tiden…

Beror ju lite på hur realistisk drömmen får vara…….
Just nu drömmer jag om en verkstad på 50 m2, med trefas och varmvatten. Och det ska nog ordna sig så småningom, även om jag drömt rätt länge nu….
När jag låter fantasin få fritt utlopp, så ser jag mig plödsligt som ägare till en mindre nedlagd bondgård, inte för långt från någon stäorre stad. I ladugården har jag inrymt en multiverkstad, där jag snickrar, slöjdar, stöper, drejar,löder bränner, osv. Där har jag inte bara min maskinpark, (primärt för trä) utan även ugnar av alla olika tänkbara slag, kulkvarn, frittugn, mm. Där kan ävenh hållas kurser, och olika evenemang. På taket ligger solfångare, för att hålla elpriset nere, och för att jag inte vill bidra till det värsta miljösvineriet. Vidare har vi en get, och kanske ett par hönor , och en gås som man kan nacka till vintern gåendes på tomten. lite potatis, och grönsaker kunde vara fint ocksdå. Vi är altså närmast självförsörjande, och drar inn så pass mycket pengar på keramik, och annat hantverk, att vi kan tillåta oss att studera periodvis, och har råd med att dra in till stan, när det är musikfestival, en bra koncert, elletr nån intressant utställning. Jag har också råd med en del böcker, och en ny CD då och då.
När jag tillverkar hantverk för försäljning, ägnar jag mig åt min musik, litteratur, min familj, underhåll av gården, och lagar god mat, eller tecknar och målar.
Och så har vi råd till en resa en gång vart tionde år eller så också om vi sparar, och ligger i. Kanske kan man ta ett extra arbete nån gång imellan för att hiva inlite stålar också….
En annan liknande dröm är att realisera ungefär samma önskemål inom ramarna för nåt slags kolektiv. gärna bestående av andra mäniskor som delar mina intressen, och min livssyn/livsstil i grova drag. (Bara lite svårt att övertala tjejen om att det är en bra ide´- hon är allergisk mot kollektiv av nån anledning….)
Varför ?
Bara för att drömmen är så vansinnigt vacker på nåt sätt - drömmen om att själv bestämma vad man gör, och möjligheten att kunna utvecklas, i lagom takt hela tiden !
Men som sagt; låt oss nu borja med en lokal med trefas……
Bortsett från livs-situations-drömmar, så drömmer jag givetvis ibland också om att kunna uppnå ett visst keramiskt kunnande. När jag ser dom här snubbarna som säljeer kristallvaser för 40 000 $, eller vad det nu var, så är det inte stålarna i sig jag drömmer om (även om dom inte skulle sitta i vägen direkt heller) Utan själva kunnandet, och de praktiska förutsätningar som krävs for att kunna utveckal et kunnandet. (Verkstad, tid, material etc.)
Ska bara hacka lite i din dröm Dolomit… förlåt…:) Jag har provat detdär med får, höns, ankor, självförsörnings lanne med 60 sorters grönsaker, jordkällaren fyld med inläggningar.. bikupor… Vad man kan vara säker på det är att få jobba från tidig morgon till sen kväll. När höet måste in är typiskt den der 30 grader varma dagen när man hälst vill vara vid badet och bromsarna är i farten, bina svärmer typiskt precis när man har duschat för att åka iväg till Åmål bluefestival och fåren hoppar över stängslet när man är på semester och 70 år gamla granntanten har hand om dom. Barnen längter efter limpa från ICA och du får inflammation i axeln av att hacka i lannet. Det var jätteskönt att sälja lilla jordbruket och köpa en villa med stor trädgård istället :) det var då det blev tid för keramik. Din dröm kräver nog ett kollektiv, så ni kan delas om allt jobb!
ha ha ha ha ..du har fötterna på jorden pyro..Samma här när det gäller omkring arbeten ..jag vill inte ha trädgårdar att sköta helst skulle jag vilja asfaltera gräsmattan o måla den grön..Jag har haft husprojekt som kostat mig miljoner…Nu vill jag ha det lugnt och skönt och sitta och bara lukta på blommorna..sen ska saker och ting bara ramla över en …pengar,berömmelse etc etc DÅ kan man fixa den där jätteverkstan någonstans…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
#5 Vilken härlig dröm!
#6 Det där var kul skrivet! Sådan är nog verkligheten.
#7 asfaltera gräsmattan. Ha! Ha! Exakt så sa min son. Som avskyr trädgårdarbete.
Jag hade ett svagt ögonblick i somras och var då och tittade på en gård. Där fanns bl a en härlig lada som skulle ha varit perfekt för mina vildaste drömmar, de som jag inte berättar här. 
Som tur var så satt en liten ande (pyromanen?) och viskade i mitt öra om allt som måste göras och till slut gick vansinnet över. Nu har jag i stället börjat planera för en ny, större friggebod på 16 kvm.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Jo, men jag är medveten om att fantasin drar iväg med mig på resor, som jag ofta inte kan överskåda konsekvenserna av helt…. (Men jag HAR bott på landet, och har kompissar som lever på liknande sätt….även om dom också har problem som jag sållar bort när jag dagrömmer….)
Emellertid är jag medveten om att det är heltidsarbete, vilket jag inte har några problem med heller (så länge jag bara är frisk)
Men givetvis blir allt rosenrödare i fantasin än verkligheten…..
Kollektiv är kanske lösningen. Det kräver emellertid två saker:
1) Att hitta en flock mäniskor som funkar tillsammans, och har intreset. ( det SKALL vara en skaplig kemi, om man ska bo i samma kåk i över ett år….)
2) Att jag övertalar min flickvän om att kollektiv är en genial boendeform, vilket är ungefär lika lätt som att övertala mig om att överge hantverket och musiken…. ( Vi har bott i kollektiv tidigare)
Men som sagt är det ju just en dagdröm - en mindre bondgård i närheten av Köpenhamn, Göteborg el. dyl, är ju inte heller i sig särskiljt realistiskt, med mindre än att man också driver ett privat sedeltryckeri förståss, men den slags verksamhet skall visst vara omgärdat med vissa restriktioner…
förlåt Dolomit, det var inte schysst att hacka i din dröm! Man ska få ha sina drömmar, även de som är orealistiska! När jag hackar såhär då kanske det istället bli att de som har ännu vildare drömmar inte vågar berätta, och det är ju synd! Så jag lovar härmed att inte hacka!
ps. en tjej i min klass i grundskolan hennes pappa hade kortvarigt ett sedeltryckeri. Men det var en annan kåk än en stadsnära bondgård han hamnade på :)
Va goa ni e
härligt att läsa.

Man ska ha drömmar ….massor av drömmar. Några ska man realisera, andra inte. Jag drömmer också om självförsörjning, men det får bli lite "här och där", inte helt och hållet, för då skulle jag gå sönder. Främst drömmer jag om att kunna leva på min keramik, och där är jag på gång..I framtiden vill jag ha häst, vi har tre idag men de är min dotters tävlingshästar. Jag vill ha en "skogsmulle"! Men just nu har jag inte tid att rida, men när barnen blir större så….sen skulle jag också vilja föda upp hästar i liten skala
Jag håller med dig Ulla. Det är synd att jag kom igång med keramiken så sent i livet. Jag är utbildningsfanatiker och vill gärna gå i skolan.
Iblan skulle jag vilja hitta ett gäng trevliga kreativa människor som vill ha verkstad med mig. Keramiker eller andra hartverkare. Fast samtidigt vill jag ha mitt jobb hemma….
Jag vill få ordning på min trädgård. Som fruktträdsbeskärare är det pinsamt att mina egna fruktträd är "beskurna" av hästarna! Det är ingen vidare reklam….

har så fullt upp med att realisera drömmar att jag knappt hinner fundera på fler… *L*
Drömmar som återstår är kanske att den verksamhet jag bygger upp ska gå så bra att jag verkligen kan ta ut en vettig lön. Hittills har det varit uppbyggnadsskede med mycket utgifter som nu när vi bygger om Ladugårn till butik o verkstad. Jag väntar på turistbussarna med köpglada tyskar…
Sen drömmer jag om goda arbetskamrater som vill komma hit, om att min sambo också kan jobba hemifrån, om att vi får hyresintäkter på gården så att vi kan bo gratis, om att var piggare och orka mer.
Viktigast av allt är väl ändock att få ha hälsan i behåll samt fortsätta leva med dem jag älskar och få förmånen att ägna mig åt mitt stora intresse! Jag drömmer också om att bli något mer vältränad, nu e jag en soffpotatis…. Fast snart är det nytt år!

Jag tycker att det verkar var så fint hos dig Vävra. Jag försökte få min man att söka ett jobb utanför Göteborg i höstas, han har rötter på västkusten…men det blev inte så. Nu blev det Uppsala och Stockholm i 4 år framöver och det är väl bra det med.
Men just det du verkar bygga upp hos dig är den dröm jag har, så det är väl bara att skapa här uppe, step by step….men man kan ju inte göra allt själv, kaffé, smidesvekstad, keramikverkstad m.m.

Troll- du verkar ju ha en underbar verkstad ochvackert hus med fint läge. Kollade din hemsida. Fast skillnaden här är väl bättre försäljningsläge. Hade han fått jobb här så kanske du kunde blivit min arbetskamrat.
Nä man kan inte göra allt själv. Kafedelen blir en termos kaffe o glass i sommar, kanske nåt mer, vi får väl se.

Ja, jag har en underbar verkstad, men den är liten. Klämde inte 11 pesr på kurs, inklusiven en rullstol - det var trångt och myyysigt. Tre drejskivor och två bord för annat lergöra. Turistståken är bra här också och jag har precis börjat, så det går nog. Men du är en inspiration…..Jag vill också….min lada blev dock stall. Man måste ju hela tiden välja

#17 Kul att inspirera andra. Tur man inte har hästintresse…

Rik och berömd…

Som jag brukar säga ”Är det något jag har så är det tid och pengar”. En önskedröm med andra ord. :o)
# 11 Ett gott skratt!

Det är lungt "pyroman" !
Jag har inte uplevt det som "hackande". Jag har bara upfattat det som rimliga funderingar rörande mina dagdrömmar. Låt oss säga att jag nu hade varit mindre klar över gränsen mellan utopi, och verklighet, och ingen hade berättat för mig at mitt dröm-mynt hade en baksida, om den skulle realiseras. Då föreligger ju risken att jag slår mig betydligt hårdare än nödvändigt, om jag kastar mig ut på ett djup där jag inte bottnar sas.
Det är givetvis inget fel i att reagera på andras tankar, och ide'er, så länge man bara håller en trevlig ton ! (Vilket jag definitivt anser att du gör !)
Jag tror inte att det är någon annan som blir avskräckt av dina komentarer heller riktigt. (Bortsett från enstaka kreativt inriktade hantverkare i den grafiska branchen förståss……)

När jag drömmer fritt så blir det storslaget, med ekonomisk trygghet och konstnärlig berömmelse. Om slutsålda utställningar, inköpt av stat, kommun, landsting och Nationalmuseum. Om beställningar på utsmyckningar och vinnande utsmyckningsförslag. Om att jobba ca 75% med keramiken och resten av bara vara och göra vad jag vill. Statlig konstnärslön för grundtrygghet. Om någon gemensam lokal där var och en har sin egen verkstad men med gemensamma ugnar och fikarum. Olika sorters konstnärer och konsthantverkare. Samarbeten, bollplank och roliga vänner. Ett delad flaska rödvin nån kväll, rakubränning nån helg, en kanna te en dag när arbetslusten tryter.
Hacka inte i den drömmen, det gör jag så bra själv!

Wow Helena! Jag skulle gärna vilja ingå i den drömmen:D Det lät väldigt trevligt!
Mmmmm, Helena, det lät underbart!

Jag drömmer om en STOR verkstad. Stor så det ekar. Gärna med övervåning, lite öppet så där, där jag kan ha kontor och skissavdelning o likn.
Så drömmer jag om en STOR affärsdel, får gärna eka där med.
Så drömmer jag om så mycket kunder så det inte längre ekar i affärsdelen.
Min verkstad är så liten, dessutom delar jag huset med hönsen (bara det). Människor lite längre än meddellängd får ducka när dom ska in och ut för att inte slå sig i huvudet.
Ekar det är det tomt på grejer…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Det avhjälper ju alla kunder!

Skämtare där!

Din dröm var härlig, Helena!