Keramik iFokus

Keramik

Etikettkeramik-bränning
Läst 276 ggr
kinnekulle
0

Avgjutning

Hej jag har under en löngre tid varit sugen på att gjuta av mina händer för att göra en tryckform på dem…men vad är bäst..alginat? Gips? Vill försöka få med så mycket detaljer som möjligt..det bör ju vara i ett sugande material..får lixom inte till det i huvudet..
Tips?

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Alginat som första avgjutning ger de mest detaljerade resultaten.
Kan bli ruskigt realistiskt….🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-02-18 12:55 av Bo§e
kinnekulle
0

#1: wow..häftigt men sen då..om jag har mina händer i algenat..häller jag gips i den formen då? Och en kappa utanför? Så jag får en gipskörna?

Bo§e
1
  1. Gör en avgjutning med alginat. Blir ett negativ.

2. Gjut gips i negativet. Blir ett "positiv".

3. Gjut ett negativ i gips. Kan t.ex. bli en tryckform.

Vid 3 används släppmedel.

kinnekulle
0

#3: toppen..alginatet är "geleigt" eller om jag häller alginat i en hink och stoppar i mina händer i det..låter jag det steanna? Får jag ur händerna sedan?..om alginatet är gelegigt måste jag bygga en gips kappa rubt alginatet?

Bo§e
0

#4: Ja, alginatet blir "geleigt", och du kommer att kunna få ur händerna.

Gipskappa kan behövas om alginatnegativet är tunt och sladdrigt, men om du t.ex. stoppar handen i alginat i en burk, kan själva burken skapa den stadga som behövs, och du behöver ingen kappa.

Öva gärna med något "smått" till att börja med, så får du ett grepp om hur det fungerar….

kinnekulle
0

#5: toppen Bosse ja detta blir kul:-)
Sedan behöver man ju ha släpp så gipsformen..då kommer man till de tråkiga bitarna..att isolera och räkna ut släpp mm..men men..

kinnekulle
0

#5: fast man borde ju kunna göra en schyst tryckform i lera..och bara skröja den då blir den ju ändå sugande fast lite sämre..men ändå …slipper gipset..

Bo§e
0

Ja, fast kanske litet chansartat om det blir bra…. (?)
Kanske en massa jobb förgäves…?

Gips går ju i alla fall snabbt, och är ett bra material för formar…

bjorn.lindberg
0

Var försiktig med att gjuta av fingrar i gips, det blir rätt varmt när det bränner. Har hört historier om folk som skadat fingrarna allvarligt när de inte fått ur dem ur gipsformen snabbt nog. Oklart exakt hur mycket av en skröna det är men kan vara värt att fundera på.

Bo§e
1

#9: Ja, en nyttig "reminder"…..
Vet inte exakt hur varmt det blir, men det kan säkert bli obehagligt, om inte annat….

Det har antagligen att göra med volymen gips som brinner samtidigt.
När sjukvården lägger ett gipsbandage, är varje "lager" inte så tjockt, och det hinner kallna efterhand, under arbetets gång…

Men om första avgjutningen sker med alginat, kommer man ju inte kontakt med gips…..

• Redigerat 2025-02-18 15:20 av Bo§e
kinnekulle
0

#10: jo det var lite så jag tänkte..sedan en tryckform på gipsavgjutningen….kul att tänka på iaf;-) toppen tack för alla svar och engagemang

Ålands folkhögskola
0

Jag hjälpte en elev gör en hel serie av gjutningar av händer med hjälp av gipsbandage. Linda den blötade gipsbandage runt handen, klippa av med sax när det är färdigt brunnet.

kinnekulle
0

#12: tack jo men jag funderade på att ha dem ihop..nästan som att du höll i varandra..tänker att det blir svårt att få till det i veck och skarvar.
Använde personen det som tryckform sen? Det är ju onäkligen en enklare lösning♡

ler
0

Jag tycker att det som Bosse skriver är den rätta lösningen och inte svårare än andra lösningar, flera moment men egentligen lättare

Ålands folkhögskola
0

#13: Händerna blev gjutna i betong

Bo§e
0

#15: Betong betyder också att resultatet blev i naturlig storlek.

Keramiska alster, direkt baserade på kroppsavgjutningar, blir alltid i litet mindre skala än originalet.