Keramik iFokus

Keramik

Etikettglasering
Läst 192 ggr
kinnekulle
0

Fluss 50?

Hej har en fråga..hittade en påse som det står fluss 50 från cebex..är den till stengods el lergods..alltså ngn som vet när den börjar flussa..tänker att det är en hjälp till lite tröga ug färger..

Bo§e
0

Står där något artikelnummer….?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

kinnekulle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1: skickar med en bild..infet art nummer..

Bo§e
0

Nej, där fanns inte mycket till ledtråd…!
Jag får tyvärr ingen träff någonstans.

Flusset kan ju vara avsett för ug-färger, porslinsfärg, glasfärg, eller rent av ha med glasfusing att göra…

???

Du får nog ringa och fråga…

kinnekulle
0

#3: stort tack för att du tog dig tid Bosse..jag söker vidare

ler
0

Väldigt underligt, är det från cebex?

Bo§e
0

Ja, det ser ut som en Cebex-etikett.
Men jag kan inte placera "50" någonstans….

???

kinnekulle
0

Jo det står cebex keramikexpertern erlandsbro längst ner på etiketten..

kinnekulle
0

Men den är ju inte ny kom troligen med lådorna jag fick när Rörstrand stängde..

ler
0

Men då är det ju klart vad det inte är, men även om det är till glas så kan du ha det till att göra underglasyrfärg eller spruta tunt på en glasyr för att få effekt

kinnekulle
0

#9: hmm..förstod nog inte riktigt..vad är det inte är? Jag tänkte med på tempen..har provat och måla lite majolica..och en del färger blev så "torra" om jag blandade m glasyren så rann de istället..så tänkte fluss blir bra..men så kanske det är för 1280..isf 1100..ibland har ni som har typ 100 års erfarenhet så bra svar;-)
Så det vsr en chansning..

ler
0

Ja om det blir torrt så kan det fattas något glasbildande ämne, men har du det samman med glasyr så funkar det, och om du gör underglasyrfärg så kan du blanda det med kaolin, fältspat och kvarts, och så klart oxider eller färgkroppar

kinnekulle
0

#11: jo testat detta men i majolika finkar det inte..det är ju inte högbrännt..jag sträcker det ändå till 1080..färgerna ändras ju..nu är det ju gamla färger..

Sintring
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det står i katalogen:

Till Degussas underglasyrer kollektion 15

Se bild

Till Degussas Under- och påglasyrfärg kollektion 18
Ska Fluss 50 användas till artiklar 4128, 4138, 4328, 4418 och 4628

Bo§e
0

#13: Tack….👍
Där fick vi svaret…!
Enbart "50" kändes väldigt kryptiskt.

ler
0

Ja fluss är ju fluss och även om det står vad det är till så behöver man ju inte begränsa sig till det, det kan med garant användas till lite av vart, effektbildare på en glasyr och till under/överglasyrfärger m.m.

kinnekulle
0

#13: men å toppen Erik! Är detta i en ny katalog? Eller en äldre upplaga? Antar äldre..degussa finns kanske inte ens kvar.. jag har ju testat att riva f.k. och underglasyrfärger med lite vatten en del blir ju bra men som sagt en del blir ju väldigt grova och riviga…då kan jag tillsätta lite 50 nu då:-)

kinnekulle
0

#15: absolut så är det ju..kan bli lite "flytande blått" fram över. Kul att testa lite..jag gör ju en del "bilder" på eran och effekt kan ju spralla till det iblad