Keramik iFokus

Keramik

Läst 328 ggr
Petra Greven
2025-02-22 17:53
0

Sprutskåp

Hej.
Har tänkt att fixa mig ett sprutskåp. Är det någon som vet hur kraftig kanalfläkt jag behöver köpa? Vill kunna spruta glasyren utan att rummet ser ut som London dimma.

Bo§e
2025-02-22 18:05
0

Till ett inte alltför stort sprutskåp, klarar du dig med den här fläkten.
Spirokanal =160 mm

För litet större skåpstorlek, behöver du ett större luftflöde, och då blir den här fläkten lämplig.
Spirokanal = 200 mm.

Ett sprutskåp kräver verkligen ett så kraftigt luftflöde som möjligt.
Ovanstående fläktar är "realistiskt" dimensionerade.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

K�p produkter f�r ventilation, fl�ktar, v�rme�tervinning och radonsanering p� faktura. �ven projektering och ritningstj�nster f�r villa�gare.
Bo§e
2025-02-22 18:35
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När man konstruerar ett sprutskåp:
Här är två enkla detaljer som förbättrar skåpets funktion:

1
En skjutbar front, för att kunna hålla frontöppningen så liten som möjligt (beroende på vad man jobbar med).
På så sätt styrs luftflödet dit det behövs.

2
En ca 10 cm hög kant, för att förhindra att sprutdamm "virvlar ut" i rummet den vägen.
Det lilla urtaget är till för att ge plats för armen som snurrar kavaletten. Kan placeras individuellt, för höger- eller vänsterhänta, osv…..

• Redigerat 2025-02-22 18:45 av Bo§e
ler
2025-02-22 18:52
0

Jag har använt många sprutskåp runt omkring och här där jag är nu så har dom flera skåp, men gemensamt är att det är både fläkt och vattenridå, det kommer inte något ut alls, inte vad jag kan se i alla fall

Bo§e
2025-02-23 11:21
0

#3: Ja, vattenridå är tveklöst en bra filtreringsmetod, men för gör-det-självaren är det en knepigare utmaning.

bjorn.lindberg
2025-02-23 13:38
1

#0: Tänkte du bygga själv eller köpa ett?

Om du köper ett nytt kan jag rekommendera detta skåpet från Estland, https://keracomp.fi/muut-laitteet/lasituskaappeja/

Vattenridå, väl tilltagen fläkt, har haft mitt några år nu och är mycket nöjd. Pumpen är en vanlig sumppump som man ofta använder i trädgården för att hålla koll på vattennivån i en damm. Skulle du behöva en ny pump är det lätt att lösa med ett besök till trädgårdsbutiken. Fläkten är en vanlig kanalfläkt liknande den som Bosse föreslår, så det är också enkelt att byta vid eventuellt behov.

LASITUSKAAPPI KERAKO Vesiverho on käytännössä hyväksi havaittu lasituskaappi keramiikkapajalle ja oppilaitokseen. Ruiskulasittaminen asettaa työturvallisuudelle vaatimuksia ja tarvitsee ehdottomasti asianmukaisen ilmastointitoteutuksen. Lasituskaapin seinillä valuu vesi, joka kierrätetään altaan kautta, KERAKO Vesiverhon alla on saostusallas, jossa on uppopumppu. Kaapissa on lisäksi 250 mm:n imuri, joka johdetaan ulos menevään kanavaan. Kaapin normaalimitat ovat syvyys 800 - leveys 700 - korkeus 800
Bo§e
2025-02-23 13:45
0

#5: Det ser ut som ett bra vattenridåskåp.

Bo§e
2025-02-23 13:56
1

Här är en annan princip för vattenseparation, som kanske är en litet lättare uppgift för "gör-det-självaren".

Luften passerar genom en spalt, som leder luftströmmen över en stillastående vattenyta, där det mesta glasyrstoftet hamnar, och sedimenterar på botten.

Jag jobbade med ett sådant här skåp för länge sedan, och det fungerade mycket bra.
Har för mig att fabrikatet var Moldow.
Eftersom vattnet avdunstar (nivån sjunker), fick man ibland fylla på, så att luftspalten nedtill inte blev för stor.

En aning skrymmande, men konstruktionen är ganska enkel.

Petra Greven
2025-02-23 14:58
0

#1: Tack 😃

Petra Greven
2025-02-23 19:48
0

#1: Mitt skåp är 63x60cm och 50 djupt. Vad ska jag ha då ?

Bagossa
2025-02-23 19:55
0

Jag har byggt mig ett spraybås av träskivor och har en kanalfläkt lik den som nämnts ovan. En mindre hade inte fungerat för att hålla ett tillräckligt kraftfullt luftflöde i lådans öppning. I bilden har jag inte monterat sarj uppe och nere som föreslagits av Bosse. Det förbättrar flödet och minskar risken för att du får glasyr i luften omkring. En liten metallpinne att hänga av sig sprutan är ett plus. I lådans bakkant har jag satt några 3mm metallpinnar som håller ett filter. Det är inget speciellt men fångar glasyren bra. Bakom filtret är en spalt så att fläkten kan suga luft genom hela filtret. Fläkten sitter på en flexibel slang som jag kan hänga ut genom fönstret vid användning. När filtret börjar becka igen lägger jag det i en balja med vatten och vrider ur det. Glasyren får sedimentera och så åker den ner i slaskhinken.
Jag tycker det fungerar bra men det är inte så praktiskt för små föremål. Det mesta av glasyren hamnat då på kavaletten. Riktigt stora grejer hamnar liksom utanför lådan och förtar grejen med utsuget. Ja det finns lite att förbättra men duger rätt så bra.

Bo§e
2025-02-23 19:56
0

#9: Då klarar du dig med 160 mm fläkten.

Men, om du ändå väljer den något större fläkten, är det bara positivt.
Förlusterna är påtagliga i ett sprutskåp, och då ökar marginalen till din fördel.
Prisskillnaden är ju inte jättestor….

Bo§e
2025-02-23 20:40
0

En annan sak som är värd att nämna, är belysningen.
Jag brukade använda två lampor. En som belyser snett uppifrån, och en underifrån, eftersom sakerna som glaseras skuggar sig själva, så att säga….

#10: Ja, pinnen att hänga ifrån sig sprutan på, är viktig…!

Petra Greven
2025-02-23 21:53
0

#12: Tack så väldigt. Va du är snäll. Har en ventilations kille som har monterat silo 125 xl.
Den suger 100l/s och jag har fog u hela lokalen 😢
Hur gör ni med att rengöra en kanalfläkt som har fått glasyr på propellern för det hon ser ju tillslut oavsett filter.

Bo§e
2025-02-23 23:54
0

#13: Den är inte isärtagbar, så man får jobba så gott det går med en smal borste med böjligt skaft.
Men det kommer inte att behöva göras ofta, och man behöver inte vara petnoga.

Petra Greven
2025-02-24 00:17
0

#14: Hahah tack. Du fattade fast telefonen har sitt egna liv ibland såg jag nu efter.
Ja jösses att skruva isär alla dessa rör. Jag ska se om jag kan ta ett foto imorgon

Bo§e
2025-02-24 15:54
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Det händer inte ofta, men det brukar vara ganska lätt att frigöra fläkten från spiroröret för rengöring. Några plåtskruvar att lossa.
Att borsta av fläktbladen kan däremot vara litet pilligt, men med lämplig borste går det att göra ett "godtagbart" jobb….

Men…upprepar jag…..detta är något som man gör ganska sällan..
Så länge fläkten går fint, utan vibrationer, behöver man inte tänka på detta…🙂

• Redigerat 2025-02-24 15:56 av Bo§e
Bagossa
2025-02-24 16:27
0

Jag fick tag på min fläkt begagnad och ostädade. Runt kanten/ekvatorn satt några skruvar. Bort med dessa och allt kom isär. Fläkten var balanserad med vikta metallbitar. Se till att rätt bit kommer tillbaka på rätt plats på fläktbladen. Jag säger inte att alla fläktar är konstruerade så här. Men min är. Den hadde suttit i ett måleri och hade kakor av lack i…

Bo§e
2025-02-24 16:33
0

#17: Så du fick isär den…🙂
Ja, där sitter skruvar runt "ekvatorn", men i fogen finns också en tätningsmassa, som "limmar ihop" halvorna.
Förra ägaren kanske hade lyckats få isär den, och att den därför gick lätt att dela….?

🙂

Bagossa
2025-02-24 16:35
0

Ja du, jag vet inte. Jag såg inga spår av tätningsmassa. Det var väl lite trögt att dra isär den men inget konstigt. Delarna har ju en lite konisk form mot varandra så att de tätar.

Bo§e
2025-02-24 16:37
0

Ja, då är ju saken klar. Kan man dela fläkten på ett enkelt sätt, är ju det att föredra framför pillande med borstar……

Bagossa
2025-02-24 16:53
1

Det slog mig nu, om man har ett sprutskåp har man tillgång till tryckluft. Vrid upp trycket och blås rent. Fungerar inte det får man väl plocka isär.

Kom ihåg att använda mask med partikelfilter. Jag använder det även när jag sprayar i skåpet. Just in case!

Bo§e
2025-02-24 16:57
0

#21: Ja, det kan räcka. Den lilla mängden stoft som fastnar på bladen, sitter inte särskilt hårt. Och man behöver inte ha någon "nollvision".
Detta är inget stort problem, hur som helst…