Emmanuel Cooper
Rödlera i recepten är det vanlig lergods rödlera det syftas på? Var får jag tag i det i pulverform? Eller måste köpa lera och torka själv?
Vad är det för recept du tänker på? Vill minnas att Coopers bok inte är super-precis med exakt vilka material som behövs. Gissar att du kan ta lite vad som helst som innehåller tillräckligt med järn.
#1: Aah! Det kan alltså vara så, det var en chun glasyr jag tänkte på, nu har jag inte numret i boken i huvudet. =)
Mvh
Fredrik
#2: Typiska Chun/Jun brukar vilja ha 0.5 delar röd järnoxid. Kan vara att man får bättre fördelning av järnet om det kommer som lera. Eller att man lättare väger upp några gram rödlera än en mindre del röd järnoxid. Jag har aldrig haft några problem att få 0.5 delar järn att funka i chun eller blå celadons, annat än de vanliga problemen man har med chuns och blå celadons.
Odenwälderlera är ett namn som poppar upp ur minnet….
Säljs i pulverform.
Annars funkar det förstås med i stort sett vilken rödlera som helst.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Ja Odenwälder är bra och suveränt är en röd boluslera, mycket fin kornstorlek och mycket järn
Jag har en säck från en gammal verkstad. Tror att det är Odenwälderlera. Hur kan jag testa för att veta om det är den eller ej? Vad ska den väga; när sintra etc. Skulle vilja använda de i både glasyr och stengodslera i C6 men har fegat ur hitintills ;)
Någon som vet?
Det blir komplicerat, men du kan ju köpa Odenwälder och jämföra så ser du om du kan använda säcken som Odenvälder
#6: Står det något på säcken…? Etikett eller handskrivet…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Jag tror att Emmanuel Cooper skulle ha använt engelsk rödlera, så jag skulle inte hänga upp mig på Odenwalder. En vanlig röd lergods drejlera skulle motsvara det som användes i första hand.
Han skriver bara rödlera i sin bok så jag tänker också att man bara går ut och gräver upp lite lera
#7: bra idé! Länge tänkt att skapa testplattor a la Tony Hansen. Kanske dags nu.
#8: nej det står bara handskrivet "Rödlera". Färgen är exakt samma som jag kan se på nätet (vad nu digitala foton kan visa).
Bra med anlysen- sparar den!