Cuerda seca
Hej!
Nån som vet var jag kan hitta fritts för cuerda seca metoden?
Blandar inte egna glasyrer så har inte tillgång till såna grejer…
Tacksam för lite hjälp då jag är helt såld på tekniken🤗
Ingen aning vad det handlar om, har du en länk till nån tutorial eller nåt i den stilen? Frittor brukar gå att få tag på men jag behöver lite veta vilka det skulle handla om i så fall.
Tack för svar!
Jag har förstått metoden, men vet inte var man köper frittor. 🤷♀️ Vet inte ens vad det är faktiskt 😁.
Men du menar att jag skulle kunna ta en transparent glasyr istället?
En fritta är egentligen inget annat än en glasyr.
En "basic" mix av kvarts och flussande ämnen, som kan dra åt det sura eller basiska hållet. (Litet förenklat uttryckt)
Frittan kan sedan användas som en grund att bygga vidare på, när glasyrer skapas.
Många frittor kan också fungera som glasyrer, precis som de är, inom ett givet temperaturområde.
Frittans enda uppgift i cuerda seca är att hålla samman de mörka pigmenten i vaxmassan, och som du ser, behövs bara en liten mängd i förhållande till pigmenten.
För stor mängd, och det svarta kan börja "blöda" ut i de andra glasyrerna.
En vanlig transparent glasyr kan säkert göra samma jobb i vaxmassan, om man bara hittar rätt mängd.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-03-05 19:16 av Bo§e
Vad är det för temperatur du vill bränna till? 1050C?
- Det är det som körs i min studio…
Men då ska jag testa med glasyr. Tack för tipset!
Just Ferro Frit 3124 är en amerikans fritta, du kan köpa den från Scarva: https://www.scarva.com/en/Ferro-Frit-3124-American/m-154.aspx den kommer inte vara direkt billig, men jag gissar att du kommer rätt långt på 1 kilo, så det kanske är en acceptabel utgift.
#7: OK prova att byta ut en del av frittan mot fältspat så det inte blir så rinnigt. Du kommer behöva göra prover tills proportionerna är bra.
Tror du att fältspat smälter så bra att det skulle funka? Jag tror att det bästa är en så liten mängd som möjligt är att använda en mycket lättsmält fritta, typ en som man använder till dekorfärg men även en normal fritta går säkert bra