Glasyr
Ja det är inte så lätt att se exakt hur den där färgen ser ut, brukar bli lite fel på skärmen, den där ser ut att ha en rosa ton och mindre röd än jag skulle acceptera som terra cotta. Men det finns en hel del olika färgkroppar som skulle kunna vara en bra lösning M 300 coral är en av dom men det finns många andra. Och det går i både en transparent och en vit glasyr, skillnaden är bara att i en vit så får man använda en kraftigare färgkropp. Det kan hända att du får blanda olika färgkroppar för att få fram den perfekta färgen
- Redigerat 2025-03-25 17:59 av ler
I en lägre temperatur hade det gått fint att få fram just den färgen, helt enkelt genom att blanda vit och röd lera, till en engobe.
I stengodstemperatur får man göra som ler beskriver #1 och jobba med färgkropp, kanske mot en vit…..
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#2: Tack för svar Bosse! Ska prova det.
I lergodstemperatur räcker det nog med att tillsätta en liten mängd järnoxid till en vit glasyr, för att närma sig provet (#0).
Hur högt är det provet bränt…?
Järnets färgverkan tappar sin "värme" i stengodstemperatur, och det rosa inslaget övergår till litet kyligare "halmgul".
I stengodstemperatur får man därför jobba med färgkroppar i stället.
#1: Tack för ditt svar! Ska prova med färgkropp!
#4: Bilden är bara ett färgprov som jag gillar så inte en glasyr. Men låter som att det får bli ett försök med färgkropp då jag bränner i stengodstemperatur.
Men vore roligt om det gick att få fram med oxider. Såg något recept på en lite mer rosaaktig glasyr med tennoxid och rutil. Men önskar en varmare ton, tror du att järnoxid skulle kunna bidra med det?
#6: I stengodstemperatur kan inte järnoxid bidra till någon varmare ton, tyvärr.
I lergodstemperatur vore det däremot "spot-on" med järn.
Det är väl därför som färgprovet kallas "pale terracotta"…
I högre temperatur får man jobba med med färgkropp, eller färgkroppar i någon mix, där troligen vit ingår…
En "korallfärgad" färgkropp, som Ler föreslår, och som görs ljusare med hjälp av vitt, låter som en möjlig väg att gå…
- Redigerat 2025-03-28 19:18 av Bo§e
#1: Får jag fråga var en kan få tag på Färgkropp M 300 coral? Och om det är möjligt att få tag på ”rödaktiga” färgkroppar utan kadmium?