Keramik iFokus

Keramik

Läst 174 ggr
L.A.E
1

lager av brons

Tänkte gjuta lite brons och kom på man kanske ska testa om det går att gjuta slitdelar till lerkvarn ?? ( Gammal Shimpo lerkvarn NVA07)

Ej tänkt för Porslinslera

Bagossa
1

Jag kollade upp detta för några år sedan och om jag minns rätt ligger det till såhär. Det korta svaret är ja det kan du. Det långa svaret är att det som kallas för lagerbrons är en legering som innehåller inklusioner (mikroskopiska fickor) med grafit. Allt eftersom lagringen slits frigörs grafit och smörjer kontaktytan mellan axel och lager.

Om det handlar om mindre viktigt projekt hade jag gjutit (sett till att kanalen som matar gjuformen hade tillräcklig diameter och tagit den) men annars hade jag köpt lagerbrons och svarvat till rätt dimensioner. En annan fördel att göra själv är att du kan hålla koll på lagret och byta ut det. Då spelar det inte lika stor roll att det inte har optimal livslängd.

https://www.maskindelen.se/product/lagerbrons-33-mm-rg7

På maskindelen.se hittar du ett brett sortiment av rundstång i lagerbrons. Allt i eget lager, snabb leverans.
L.A.E
0

#1: Tack för svar, Min blandning av brons som ska jag gjuta ligger på ca 1080-1100 c . Kommer få lite över så det blir att testa någon del till en lerkvarn

ler
0

Det Borde gå bra, men vilka delar tänker du på? Det svåraste är ju att göra själva gjutformen men har man lite tålamod så går det. Jag har gjutit en del och degeln gjorde jag av lera, aluminiumoxid och chamott själva ugnen var bara vanligt staplat tegel och en rejäl gasbrännare det funkade hur bra som helst

L.A.E
0

#3: Har ett gammalt gjuteri i Karlskoga som har material som jag får låna

Har degel men får gärna använda de som finns på gjuteriet

ler
0

Ja det låter ju perfekt och trevligt att kunna få lite sparring från dom som har det som arbete

Bo§e
0

Men sedan måste de gjutna ämnena ändå svarvas/brotchas till passform……?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

L.A.E
0

#6: För min del är inga problem har allt som behövs = för många maskiner

Bo§e
1

För den som är intresserad:
En gammal handbok i "basic" metallgjutning med sandform.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Bagossa
1

Bra handbok! Tack!

För den som är intresserad finns två äldre herrar på youtube som ger många bra tips. Sök på:

Olfoundryman - visar mestadels praktiska beskrivningar på gjutning

myfordboy - visar hur han gjuter när han bygger saker