Element till ugn
Hej!
Vet att detta har varit på tapeten väldigt ofta men ville rådgöra med keramik experterna här innan jag gör något 😉
På bilderna jag bifogat ser ni att elementet är påväg att lägga sig lite samt hoppa ut. Jag vet att jag ska sätta dit kantaltråd för att få dem att inte göra hoppa ut. Vart är det bästa stället att göra detta? I själva elementhyllan eller i väggen?
Gör det något att elementen håller på och säckar ihop?
Tack på förhand! (Dags att införskaffa en ny ugn snart känner jag)😂
Du kan sätta märlorna "det det går", och på så sätt att elementen hindras att krypa vidare.
Själva elementhyllorna kan vara litet sköra, så det är mindre lämpligt att trycka in märlorna där, för att undvika att hyllorna går sönder.
Bättre att försöka "märla" där stenen är fast och stadig, och inte kan spräckas.
Elementens effekt förändras inte om dom skulle "knorra till sig" någonstans.
De får bara inte krypa så långt att de kommer i kontakt med varandra , eller om spiralen "kollapsar" så att den kommer i kontakt med "sig själv", vilket heller inte är bra…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-04-24 19:12 av Bo§e
#1: Tack Bosse👍
Kan man hetta upp och böja tillbaka vissa element? Har en ordentlig gastub och tänger som står till mitt förfogande.
#2: Ja, det kan gå. Tråden måste hettas upp så att den glöder, för att bli böjlig.
#3: Tack igen! Du är bäst👍
Det ser ut som om du har ett hål i skyddsröret på termoelementet eller så är det bara en fläck
Om det är ett hål bör du byta till ett helt rör
#5: Jag tycker att det ser ut som ett gammalt skyddsrör från Ruben Lind.
De kunde ha sådana öppna rör, då oftast i samband med "Typ-K-givare"….
Men, jag kan se fel…🙂….det kan ju vara ett "vanligt" rör, men litet trasigt…
Om termoelementet är typ S eller R får ju inte röret vara trasigt, eller hur?
#7: S och R har platinatråd, och den brukar hålla länge, även som oskyddad. I alla fall om den inte är av den allra tunnaste sorten…
Men, självklart är det bättre om den är inkapslad.
Det har varit hål i den 3 år tillbaka😅 inte tänkt på det haha. Dags att byta? Det enda jag vet med ugnen i sig är att den blir varmare än vad programmeringen visar.
I alla fall fixat till elementen och böjt dem försiktigt tillbaka samt fäst extra kantaltråd i väggen. Väldigt roligt ändå, är järnsmed också så det påminde lite om när man smider allmänt.
#9: 👍 Vad bra…! Ok, som smed är du inte obekant med att glödga saker…
Ja, byt skyddsröret när du känner för det. Jag ser det dock inte som "akut", men sätt det på din "lista"…
Att ugnen bränner litet högre än gradtalet är ganska normalt, pga värmearbetet.