Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningutrustningmaterialnybörjarfrågor
Läst 278 ggr
AaseLin
0

Plattengob

Hej! Har precis fått min (första) nya ugn och står i färd med att inviga den. Har fyra sättplattor och en hink med vitt pulver som det står kaolin på… antar att det ar plattengob? Hur blandar jag kaolinet, om det är så jag ska gå tillväga, eller hur ska jag göra för att behandla plattorna?

• Redigerat 2025-05-03 09:12 av AaseLin
Bo§e
0

Svårt att säga. Om det vore plattengobe, borde det stå så…..
Står det bara kaolin på hinken…?
Följde den med den nya ugnen….?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-05-03 11:01 av Bo§e
AaseLin
0

#1: Ja och ja.

Bo§e
0

#2: Ok. Då föreslår jag att du dubbelkollar med ugnsleverantören innan du gör något med den.

Om det bara är kaolin blir det ingen katastrof, men det blir inte bra, så chansa inte.

AaseLin
0

#3: Tack, det är kanske bäst!

MärtaCarolina
0

#1: När jag köpte ugn följde det
med kaolin då med, och köpte till aluminiumhydroxid :) blandade 50/50 och använde, penslade tunna lager. Blev perfekt!

Allt gott,
Carolina
@underbaralera

Bo§e
0

Undrar varför dom bara skickar med den ena ingrediensen…?

ler
0

#6 ja det låter väldigt underligt

AaseLin
0

#6: Enligt Brännpunkt, som jag beställde ugnen genom, skickar Kittec endast med kaolin då de anser att det räcker för att pensla plattorna med.

Bo§e
0

#8: Ok. Men hur lyckat blir det, i en jämförelse…?
För mig känns det litet främmande att enbart använda kaolin, men man kanske skall vara ödmjuk…?🙂
När det gäller plattengobe, finns många olika "patentmetoder". En sådan, som jag testat, men inte gillade, var Finn Lyngaards (om jag minns rätt) rekommendation att enbart använda zirkonsilikat. Det blev väldigt smuligt och jobbigt.

AaseLin
0

#9: Ja, jag vet inte hur bra det blir, har aldrig lagt på plattengob tidigare. .. tänker att jag testar på en platta, annars får jag beställa hem aluminiumhydroxid och blanda med kaolinet. Får testa mig fram, helt enkelt. Men konstigt är det.

MärtaCarolina
0

#10: Mina blev bra tycker jag o håller fint. 50/50 :)

Allt gott,
Carolina
@underbaralera

Bo§e
0

#11: Ja, 50/50 kan väl närmast ses som "standard", och ett säkert kort.
Plattengoben som Cebex sålt under alla år (och kanske fortfarande) är en vanlig 50/50….