Glasering…
Prova med en engob på kaolin och 10-20 delar fältspat, kanske lite kvarts. En transparent med 1-2 delar röd järnoxid som glasyr. Börja där och kolla hur det funkar och ta det därifrån.
Ja ingenting är omöjligt men det är inte någon lätt uppgift du har ställt dig själv. Sen är frågan hur likt det ska vara. Det kräver många test, men en matt transparent glasyr finns inte, så snart den är matt så är den inte längre transparent, men en siden matt går att få fram då är den lite knottrig i ytan men fortfarande genomskinlig. Jag tror att du får leta efter färgkroppar, kanske en indium gul till bambus färgen och om du vill ha dom bruna mönstren så kan du använda under/ över glasyr färg eller inglasyrfärg det är en färg som man målar på glaserad yta och den smälter in i glasyren
#2: Hmm en hel del att grunna på.
Är nog lite för ny på’t tydligen men ska experimentera lite. Tack för svar
#3: Ja, som Ler säger (#2), kan det bli en resa med många prover, om du vill komma mitt i prick.
Men om du är sugen på att experimentera, och starta riktigt enkelt, skulle du kunna utgå från en matt/halvmatt vit (alltså inte transparent) glasyr, som du tillsätter en mycket liten mängd järnoxid. Gör en provserie med 0,5, 1,0 och 1,5 viktprocent järnoxid och jobba vidare därifrån, uppåt eller nedåt, beroende på resultatet.
Obs! Nu menar jag stengodstemperatur, och inte lergods.
Det är inte säkert att järnet ger riktigt samma värme i färgen som din förebild, men du kan hamna nära…..
Detta är inte något "säkert tips", utan mest en uppmuntran att komma igång med testandet, med få ingredienser….🙂
Jobba alltid med viktprocent torra material, och skriv upp allt du gör…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#4: Intressant det där. Känner att jag är väldigt mycket nybörjare men ska testa vid tillfälle. Tack för svar