Keramik iFokus

Keramik

Läst 454 ggr
keramikdrömmar
0

Glasyrfunderingar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej!
Någon kunnig som har tid att klura glasyrer tillsammans med mig?
Har glasyrer som beter sig olika i ugnen. Felsöker och vore glad för lite tips och tankar.

Dels är det en grön blank som ser olika ut beroende på var den står i ugnen.
Provet på bilden är från mitten och den lilla skålen överst i ugnen, tillsammans med svarta skålar.
Varför ser den inte lika blank ut? Kan andra glasyrer störa smältpunkten alt smitta?
Den är mattare.

En lila matt glasyr som blivit fin innan och där provet som stod i mitten av ugnen blev bra, medan den lilla provvasen blev helt matt. Vasen stod högst upp. Tror det blev rätt tjockt med glasyr, kanske det är orsaken?

De svarta skålarna som smälter ut fint inuti men inte ser likadana ut på utsidan.
Varför blir det så?

Bränner till 1220. Skulle det göra någon skillnad att höja säg 5 grader tror ni?

Tack på förhand! ☺️

keramikdrömmar
0

#0:

ler
0

Vad står det att glasyrerna ska brännas på? Och är det samma för alla?

keramikdrömmar
0

#2: har inte i huvudet exakta temperatur men de ska funka runt 1220 grader. Sedan blir det väl lite olika i ugnen.
Har dock inte testat med käglor på ett tag.

ler
0

Jo om dom ska fungera på 1220 grader så är det ju fel temperatur överst i ugnen tänker jag, att det skulle bero på att det är andra glasyrer samman är inte troligt. Höj temperaturen och ha en längre hålltid

keramikdrömmar
0

Tänker att temperaturen borde vara som högst längst upp. Så var det när jag testade med käglorna iallafall. Så vet inte om det löser problemet att höja temperaturen isåfall?

ler
0

Ja men så har du ju lösningen själv som jag förstår det

keramikdrömmar
0

Nej, det har jag inte, därför jag frågar.
Har bara lite svårt att se hur en höjning skulle hjälpa då det andra som är bränt längre ner är bra, och det borde va varmare längre upp? Är det då för hög temperatur så det är därför det ser annorlunda ut, kan det ju inte, om jag inte tänker helt fel bli bättre av att jag höjer temperaturen. Men vad vet jag…inte mycket tydligen.
Så jag tackar för experthjälpen!!!

Är det någon annan som har någon idé om vad som kan ha hänt?

Bagossa
1

Olika delar av ugnen har olika temperaturer. Om du kontrollerar med käglor får du reda på om så är fallet men en lösning kan vara ökad temperatur och/eller hålltid på toppen. Man kan sätta ugnen glesare så att det är mindre sannolikt att vissa delar blir "isolerade" från resten av ugnen.
Om en glasyr är drastiskt annorlunda skulle jag säga att det är mer sannolikt att den har blivit fel i blandningen. Då tänker jag på den lila. Man kan även se att glasyren släpper från föremålet. Tillexempel kan för mycket lera/kaolin kan orsaka det.

Jag hade kollat upp vad glasyrena har för temperatur-interval och höjt lite till en temperatur som alla är kompatibla med. Har du en hålltid på toppen? Om inte så lägg på 5min till att börja med. Den lila hade jag blandat en liten sats på nytt och provat. Blir den bra så var det felblandat. Om inte skulle jag misstänka någon av ingredienserna. För den hade ju fungerat innan.

keramikdrömmar
0

#8: Tack för svar och goda råd. ☺️
Det lila provet är taget ur samma batch men stod längre ner i ugnen. Dock på cs610, vasen är lera 254.

Tror hålltiden är 15 min, kan jag prova att öka den utan risk eller gör det ingen större skillnad. Annars är ditt tips att höja? Kan det räcka med 5 grader tror du? Tror du det går att göra utan risk att det händer något med övriga glasyrer som är bra?

Blir heller inte klok på den svarta glasyren, varför det är fin inuti men mer gulbrun utanpå, kanske de stod för tätt?
Bifogar en bild.

Tack på förhand!

Bagossa
0

Det kan finnas många anledningar till att den lila glasyren "drar sig undan". Det finns att läsa om det här:
https://digitalfire.com/trouble/crawling

När det gäller föremål med lite högre väggar, så som skålar, kan det bli så att temperaturen utanför inte är den samma som inuti. En längre hålltid skulle eventuellt kunna lösa detta men jag tycker samtidigt att 15mun låter bra. Vad det gäller att öka temperaturen är 5 grader rimligt men kolla upp inom vilket spann dina glasyrer är rekommenderade att brännas i så att ingen faller utanför. Din ugn ser inte speciellt tätt packad ut i bilden. Prova inte för många saker samtidigt för då vet du inte vad som hjälpte. Öka hålltiden eller temperaturen. En sak i taget. Det slår mig nu, har du blandat glasyren ordentligt i hinken? Den sedimenterar ju och om man inte får blandat om den riktigt ordentligt får du inte med allt som behövs och du får i praktiken en annan kemi och utseende. En annan sak som påverkar är hur tjockt glasyren ligger. Glaserat du hela samtidigt eller på annat vis. Tjockleken kan påverka mycket. Det kan finnas annat än ugnen som är boven här.

Ask yourself the right questions to figure out the real cause of a glaze crawling issue. Deal with the problem, not the symptoms.
Bo§e
0

#10: >> Det slår mig nu, har du blandat glasyren ordentligt i hinken? Den sedimenterar ju och om man inte får blandat om den riktigt ordentligt får du inte med allt som behövs och du får i praktiken en annan kemi och utseende. >>

Denna faktor är väl värd att tänka på.
Har sett exempel på detta många gånger, inte minst i kurssammanhang….
Att t.ex. röra upp en glasyr med visp fungerar dåligt, jämfört med en bred slev, som sätter all glasyr i rörelse…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

keramikdrömmar
0

#10: Tack så mycket för input och möjliga lösningar. Jag har lite olika vägar att prova nu.
Det är sant som du påpekar om att blanda tillräckligt, kan hända att det blivit lite slarv där. Har hänt med andra matta glasyrer som ibland blir bra och ibland inte. Ska ta med mig det!
Är det något särskilt ämne som sjunker till botten snabbare?

Tacksam för hjälpsamma tips! ☺️

keramikdrömmar
0

#11: Ska tänka extra på detta framöver.
Att det kan vara så enkelt som att det behöver blandas mer noga.
Har funderat en del på varför samma matta basglasyr blir bra ibland och ibland inte. Men här är en möjlig lösning!

Stort tack för ditt inlägg! ☺️

Bagossa
0

#12: det är svårt att säga men vissa ingredienser håller sig bättre i suspension än andra. Frittor sjunker tex snabbare än lera/kaolin. Därför brukar glasyrer med mycket fritta innehålla lite lera, ofta bentonit, för att hålla suspension. Så om din glasyr innehåller fritta sjunker den snabbare och kvar är lersuspensionen och glasyrer med "för mycket lera" har tendens till crawling. Nu gissar jag bara om din glasyr men det kan vara en förklaring.

ler
0

Jeg tänker att den lila glasyren innehåller mycket magnesium som gör att glasyren får en mycket hög ytspänning så att den lätt drar sig samman speciellt om det är glaserat tjockt. Och det där med att man måste röra en glasyr ordentligt är därför att alla råmaterial har olika densitet och därmed sjunker olika snabbt

keramikdrömmar
0

#14: Ok! Tack för intressant info.
Jag använder inte fritta i mina recept så det kan nog vara något annat som är problemet. Jag provar lite olika lösningar så får vi se om jag lyckas ringa in problemet. Tack igen för alla tankar och tips! ☺️

Bo§e
0

#14: Ja, "för mycket lera" är inte helt unikt, särskilt om bentonit används som ställmedel, och det räkar bli litet för mycket.
Det kan orsaka krypningar, inte helt olikt bild 3 i #0.

keramikdrömmar
0

#17: uppdatering på den lila glasyren!
Rörde runt ordentligt innan jag direkt doppar och se, resultatet blev betydligt bättre. Tack igen för tips! Nu är det bara att fortsätta med nya erfarenheter. 👍🏻

Bagossa
0

Så bra!

Bo§e
0

👍