Keramik iFokus

Keramik

Läst 129 ggr
Leris….
0

Skarvsladd

Hej! Ni kan ju allt så provar en el-fråga. Jag har fått min efterlängtade keramikugn på plats. Det är en 95-liters kittec och kräver 3*10a. Den levererades med kontakt. Jag har haft elektriker där och rekat och planerat dragningen till 3-fasuttag nära ugnen så vill helst inte anlita en annan elektriker och börja om men min elektriker kan inte komma förrän om 3 veckor. Väntan är olidlig. Nu till frågan: det finns ett 3-fasuttag nära elcentralen som användes när de relinade ett avloppsrör för några år sedan och vi har 25a säkring, kan jag tillfälligt använda en skarvsladd för att göra de första bränningarna? Räcker det i.s.f med 16a 3-faskabel eller måste det vara 25( mycket dyrt). Ugnen står en bra bit från uttaget så minst 10-meterssladd, kanske 25. Blir effektförlusten så stor att det inte funkar? Mvh Elsa

ler
1

Om ugnen bara drar 10A så går det med 16A ledning. Om ledningen är för lång så ha den inte rullad samman

Bo§e
1

Om ditt befintliga 3-fasuttag är säkrat 25A, misstänker jag att det uttaget är av 25A-storlek, och där passar förstås inte en 16A skarvsladd.

Din ugn har väl en 16A stickpropp…?

Detta får jag egentligen inte rekommendera 💀 men du kan skaffa en 16A skarvsladd, och byta ut dess stickpropp mot en 25A-kontakt, så att den passar i ditt 25A-uttag.
Det fungerar utmärkt, men såvitt jag vet är det inte tillåtet.

Om du gör så, se till att alla 5 kablarna garanterat hamnar på sina rätta platser, när du monterar stickproppen…det får inte bli fel…!

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-05-26 13:04 av Bo§e
ler
0

Skal man gå ner i strömstyrka så kan man ju använda en adapter

• Redigerat 2025-05-26 12:56 av ler
Leris….
0

#2: Just det, det tänkte jag inte på. Ska kolla. Jag kommer nog inte pyssla med att byta kontakt men adapter skulle ju kunna vara ett alternativ. Tack!

Bo§e
1

En 16A skarvsladd har 2,5 mm² kabelarea, så den borde inte ge någon större förlust.

När elektrikern sedan gör den fasta installationen, se till att han inte använder klenare kabel än 2,5 mm²…
Visserligen kan ugnen säkras så lågt som 10A, men en lång, klen 1,5 mm²-kabel kan försämra ugnens prestanda….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-05-26 13:19 av Bo§e