Ugnsfråga
Har idag bytt element och termoelement på vår ugn, en 100 liters toppmatad modell från Scandiaovnen. Element och termoelement köptes som färdigt kit till ugnsmodellen från Cebex. Styrenhet är Bentrup TC44. Inbränningen av de nya elementen gick smidigt fram till utjämningen. Styrenheten slår ifrån med hänvisning till felkod E A3, dvs att temperaturen i ugnen har varit 20 grader högre än maxtemperaturen på det inställda programmet. Det verkar dessutom som att styrenhetens temperaturangivelse är 30 grader för låg. Vanliga fel? Hur får man bukt med dem? Behöver ju kunna utjämna ca 15-20 min vid glasyrbränning utan att ugnen stänger av. Har ännu inte provat att köra ugnen upp till 1240 grader för glasyrbränning.
Är det så att det alltid är säkerhetskretsen (med vidhängande felkod) som avbryter bränningen….?….och inte ugnens arbetskontaktor (som skall vara den som avbryter)…?
I så fall är det ju logiskt att den avbryter en bit över den programmerade temperaturen.
Kan det bero på en felkoppling, eller att arbetskontaktorn "hänger sig" av någon annan anledning, och att säkerhetskretsen (som tur är) får rycka in i stället, och avbryta….?
Känns som att felet kan ligga i själva installationen, och att elkopplingen behöver gås igenom ordentligt, för att hitta något eventuellt misstag….
Var i Sverige finns ugnen…?
Kontrollfråga: Hör du arbetskontaktorn ticka "till-från-till-från" under brännprogrammets första långsamma del….?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-05-30 13:29 av Bo§e
Jättebra frågor, jag har inte undersökt detta närmare ännu.
Kopplingen är gjord identisk med hur den gamla var kopplad, sen om det är helt korrekt låter jag vara låter osagt. Värmer gör den uppenbarligen och bra mycket jämnare och snabbare än med de gamla elementen.
Mitt problem som jag identifierat är att temperaturen på kontrollenheten och den faktiska temperaturen i ugnen inte verkar överensstämma. Säkert därför säkerhetskretsen avbryter bränningen fast temperaturen enligt kontrollenheten inte överstigit max. I ugnen är det minst 20-30 grader varmare än enligt kontrollenheten.
Kan det vara så att kontrollenheten och ugnen inte är kompatibla med varandra, eller går det att kalibrera temperaturmätningen?
Arbetskontaktorn tickar från och till så den verkar funka.
Det behöver inte nödvändigtvis handla om felmätning.
Om den skulle mäta fel, borde programmet i alla fall fullföljas , även om det inte sker vid rätt gradtal.
Den stora frågan just nu, är varför programmet inte stänger av / övergår till utjämning vid den inställda topptemperaturen, och temperaturen i stället "drar iväg", vilket får säkerhetskretsen att rycka in och stänga av (och visa felkod) när temperaturen överstigit programtemperaturen med cirka 20, kanske 30 grader….?
Om jag fattat rätt (?), fullföljs inte programmet, utan säkerhetskretsen rycker in vid okontrollerad topptemperatur, och avbryter….?
En defekt, "klibbande" arbetskontaktor skulle kunna ge precis de här symptomen, men det är ganska ovanligt, och varför skulle den "klibba" just då, och inte när den snällt "tickar", tidigare under bränningen.
Har kontaktorn något störningsskydd….?
En fråga till: Satt den styrenheten på den ugnen från början, eller är detta första försöket med den…?
- Redigerat 2025-05-30 16:29 av Bo§e
Jag körde faktiskt ugnen upp till 1220 med 20 min utjämning idag utan problem. Har konerna nr 5,5 6 och 7 i för att se ungefär var i temperatur den hamnar. Kan vara att den mäter rätt nu så jag istället ska glasyrbränna på 1240 i fortsättningen, men det syns ju på vissa glasyrer också.
Läste om "klibbande" arbetskontaktor utan att riktigt fatta vad det innebär eller hur man felsöker det. Men håller tummarna att det ska funka nu.
#4: Vad bra…! Kanske allt är ok, trots allt….?
"Klibbande kontaktor" betyder att en sliten arbetskontaktor "bränner ihop" pga oxidering m.m., och vill låsa sig i ON-läge.
Om ugnen då har dubbla kontaktorer, kan automatikens säkerhetskrets avbryta bränningen när den känner att temperaturen skenar iväg högre än den programmerade topptemperaturen, och då visas E A3 i displayen på TC 44.
Inget vanligt fel, men heller inget unikt….
- Redigerat 2025-05-30 21:40 av Bo§e