Papperslera
Jag har testat att jobba lite med papperslera,men tycker att det funkar sådär och skulle behöva lite tips. Jag gör leran själv, med toapapper ca 40 %. Först kör jag uppblött papper med mixerstav och sen blandar jag papper + lera staven.
Grejen är den att jag tycker att leran blir lite svår att arbeta med, till kavling och så funkar den ju bra, men inte till skulpturer tycker jag. Den blir liksom seg och är svårt att forma, och om man sen vill putsa med något vast verktyg när den är läderhård eller torrare så är det nästan omöjligt. Ibland tycker jag oxå att det blir som klumpar i, fast jag har mixat jättelänge.
Jag gillar ju papperslera i teorin, och till vissa saker, men jag undrar hur ni andra gör som använder den mycket. Är det bara en vanefråga ?
Jag tycker att det handlar om blandningen. Om man har en skitdålig mixer / färgblandare som inte klipper fibrerna i yttepyttesmå bitar så blir ju leran klumpig och ful att skära i. Det duger bra för grövre skulpturer men inte fina detaljer.
Sist när jag skulle göra väldigt sköra och tunna saker ( och inte ville ha klumpar i leran) så jag gick sonika in och tog hushållsmixern/ blendern och tog lite i taget till det knappt var pappersmassa längre. Det blev jättebra!! Maken applåderade inte direkt, men det var ju inget läskigt i de uppblötta toarullarna. Har sett att det finns riktigt bra mixerstaxar / färgblandare som har mycket bättre och vassare blad än den jag nu har. Men jag har inte köpt en bättre, men det står på ska fixa någongång listan…
Går det att dreja papperslera?
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

1, Jag har oxå misstänkt att det är det som är grejen, att fibrerna måste delas ännu mer. Har faktiskt oxå stått och lurat vid matberedaren men köpte istället en billig mixerstav… jag skall testa vidare iallafall, för som sagt var så är den ju härlig att arbeta med ibland.
2, Jag har aldrig testat.
#2, Abbi, ja det går att dreja papperslera. Det blir betydligt lättare grejer än annars så första gången man lyfter en skål eller liknande man drejat så brukar man bli överraskad. Köp helst färdig papperslera då så är redan fibrerna korta och små. Är allra bäst om man drejar ganska tajt så lite beskickning behövs.
Det är inte bästa leran för ristningar / sgraffiti heller, då finns det bättre lera för det, eller så får man täcka med en engobe och rista i det lagret.
Avalon, javisst är det en härlig lera, och att bara kunna reparera söndrigt tom efter bränning älskar jag!!! Bara att leta vidare efter bättre mixerstavar eller occupera köksmixern…;D