Ugn??
Lera vad ska man ha för speciell lera i ugnen, kan man ha vad som hälst för lera?? jag har en lera hemma som jag håller på med den är brun och luktar lite gjord aktigt, har man den uppe efer man har format en figur blir den murkare, men jag vill sätta min figur i ungn så den blir hård och fin och sen vill jag kunna måla den men vad ska man ha för färg?? sen ska det bli som en prynad..
p.s jag bor i en vanlig lägnehet med en vanlig köks-ugn
mvh Linda

kunde kanske nån svara idag för min lera står på bordet

Vad är det för lera?? Står det inte på förpackningen? Lera som de flesta keramiker använder kräver ugnar som går upp mot 1300 grader så är det sån lera så klarar inte din hushållsugn av den.
Men varför inte låta figuren stå och torka i rumstemperatur och sen anmäla dig till en keramikkurs så kan de säkert hjälpa dig att bränna den (Om det är sån lera som kräver den temp)
Vänd dig till de som sålde leran till dig så kan de säkert hjälpa dig.

Är inte leran märkt så du är säker på vad det är för sort lera, så blir det nog svårt att få någon keramiker att bränna den.
Bränner men tex lergodslera till stengodtemperatur (1300 grader) så "smälter" leran, jag lånar då aldrig ut mina ugnar till någon som inte har köpt leran av mig.
Om du har gjort en skulptur som du bara ska ha till prydnad så skulle jag måla den med vanig akrylfärg ( när den är torrr) och sedan lacka den då går det åtminstonde att damma av den.

jag fick leran av en lärare: ) kolla på bilden och försök lista ut
Man kan inte se på bilden vad det är för lera, men du kan fråga din lärare.
Du kan inte bränna vanlig lera i din köksugn för den går inte upp i tillräckligt hög temperatur.
Om du vill sätta igång genast och göra din skulptur så kan du göra det. Under tiden som den står och torkar kan du fundera över hur du sedan ska göra, t ex försöka hitta någonstans där du kan skröjbränna den. (Det kanske din lärare kan hjälpa dig med.) Då håller den bättre när du målar den.
För att vara riktigt säker på att den torkar riktigt ordentligt helt igenom så kan du gröpa ur den underifrån.
Lycka till ned dín skulptur!
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Mitt bästa tips är att du kan gå en keramikkurs för att åtminstone lära dej lite om grunderna.

… Jo det är svårt veta vad du har för lera, men jag tycker mig se att den liknar fyleleran från http://www.lokattakeramik.se/ … kan det vara den möjligen (poppi här uppe i norr) … det är i så fall stengodslera du har fått. Fast den borde ha varit i en svartplast förpackning.. jag bara gissar förstås. Fråga din lärare för att vara säker.

FRågade henne och hon sa att det var vanlig keramik lera ?? fattar inte vad hon menar :)

Fråga stengods eller lergods? och fråga om hon kan bränna den åt dig :P (har hon lera har hon kanske åxå ugn på skolan)