Effektiv ugn
Hej đ
Jag har en frontmatad ugn frÄn mitten av 90-talet. Den har nyligen fÄtt nya slingor och sedan tidigare regleringsenhet TC66. Ugnen fungerar utmÀrkt och enligt mig har den ett utmÀrkt vÀrmearbete.
Jag har precis avslutat mitt yrkesarbete och kommer nu fÄ möjligheten att öka min tid i min verkstad. Med anledning av framtida förÀndringar för elavtal och debiteringar för elpikar funderar jag pÄ att vÀxla ner till en rund golvmodell som Àr mindre Àn den jag har idag.
Ăr detta en klok tragedi och isĂ„fall vilken kostnad bör jag vĂ€rdera min ugn vid en försĂ€ljning?
Lena & Björkhaga Art à kersberga
Jag skulle inte tro att du sparar nÄgot pÄ att köpa en annan ugn.
FörsÀljning av gamla ugnen och inköp av nya kommer att resultera i pengar ut om du inte fÄr tag pÄ nÄgot bra begagnat. Pengar (och tid) du kunde lagt pÄ elrÀkningen. Jag tror inte en ny ugn Àr effektivare Àn den du har. Kör ugnen nÀr du inte har andra stora förbrukare igÄng för att mildra effekt-straff, eller jag menar avgift. Kör ugnen pÄ kvÀllar, hÀlst helger nÀr elen Àr billigare. Fyll ugnen sÄ mycket du kan.
Jag ser bara en anledning till ugnsbyte och det Àr om den Àr sÄ stor att du mÄste vÀnta lÀnge pÄ att fÄ ihop till en brÀnning.
HÄll efter det du har och spara din tid och pengar till skapande.
- Redigerat 2026-05-06 07:52 av Bagossa
InstĂ€mmer med #2. Om du inte kommer att minska din produktion, finns nog ingen fördel med att byta till en mindre ugnâŠ
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Ny ugn= större ugn đ„Ž
Men klart att en ny ugn förmodligen Àr mer energieffektiv
MÄnga av dagens ugnar, som saluförs som "energieffektiva", har lÀgre effekt (Varning !), vilket i lÀngden inte leder till lÀgre kostnader, eftersom elementen dÄ fÄr kasseras tidigare, pga att allt "hÀnger pÄ marginalen" redan frÄn början.
Risk för att en initial, förvĂ€ntad lĂ€gre elkostnad i stĂ€llet förvandlas till en högre elementkostnad (och svajigare brĂ€nningar och mer "meck"âŠ)
Man fÄr dÀrför se upp nÀr man hör argumentet att en ugns lÀgre effekt "ursÀktas" med att den skall vara "energieffektiv".
Besparingen i totalekonomi kan bli svĂ„r att mĂ€ta, eller t.o.m. bli negativâŠ
Ja, detta Ă€r ett personligt tyckande frĂ„n min sidaâŠđ
- Redigerat 2026-05-06 20:01 av Bo§e
FelknappningâŠ
- Redigerat 2026-05-06 19:58 av Bo§e
Ja klart man fÄr gÄ pÄ dom ugnarna som har tillrÀcklig effekt dom Nabers R modell nÀr det Àr topp ugnar och Àven kammarugnarna har dom ju bÀttre och sÀmre modeller, det gÀller vÀl för Rhodes ugnar ocksÄ
Ja, beroende pĂ„ effekt, Ă€r vissa ugnar mer lĂ€mpade för "Steingut" Ă€n för "Steinzeug"âŠ.
(HĂ€r kan det bli ett sprĂ„kligt missförstĂ„nd, om begreppen inte översĂ€tts korrekt till svenskaâŠ)
#7: InstĂ€mmer. Bland toppmatade ugnar Ă€r Nabertherms "R"-modeller svĂ„ra att slĂ„, bĂ„de kvalitets- och prestandamĂ€ssigtâŠđ
- Redigerat 2026-05-07 13:19 av Bo§e