Peter Cosentino
kristallglasyr…finns att köpa färdig..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Vet du möjligen leverantör?
finns nog hos de flesta återförsäljare.Vet två i Stockholm. Titta under fliken Länkar.

Har aldrig bränt Kristallglasyrer, men tror att även vid köpta glasyrer så måste du ha en ugnsautomatik som kan kontrollera avsvalningen. Sök på Kristallglasyrer, kanske har det skrivits om det här på forumet…
Ja det finns en jättebra artikel av Isak Isaksson!
Jag har en hel del minst 15 kg kristallglasyr fr Seemans till salu billigt för någon intresserad, den går utmärkt att färga in om man vill det…Skicka mej ett pm om någon är intresserad.

>>>>>"Lotta 2" :
Det är mer av nyfikenhet på hur kristallglasyren ser ut, än av köplust jag frågar Lotta, Men är någon av kristallglasyrerna i ditt fotoalbum infärgade köpta glasyrer ?
Och hur ser din köpta kristallglgasyr ut ? Är den vit ? gulaktig ? och vilka slags kristallformationer får du ?
>>>>#4 & #5 :
Ja, Isaksson har skrivit ett bra inlägg om ämnet. Kollar man Isakssons egen hemsida är den ännu bättre ! Lasse Östman har också en bra sida, men han arbetar mer med mindre kristaller om jag inte minns fel. Det finns också en del amerikanska sidor, som det finns länkar till på vissa trådar här i fokus.
Jag har aldrig använt köpta Kristallglasyrer. Men jag vågar sätta rätt mycket på att även dessa framför allt får sitt utseende genom bränningen, och nedkylningen mer än av glasyren i sig. Det är inte absolut nödvändigt med automatik, men det är en klar fördel, om man inte vill passa ugnen i åtta till tio timmar eller mer. (beroende på hur stora kristaller man vill ha.) Vill man se'n finstyra kristallernas utseende, och arbeta väldigt seriöst med det, är det nog ofrånkomligt med (en rätt precis) automatik. Dom som är verkliga kristallnördarna (Dom som är så duktiga att det nästan är oförskämt….) jobbar med specialugnar, väldigt precisa automatiker, och vågar med ultraprecissikon, och har en väldigt nördig, men intressant sida där dom diskuterar bränningsscheman på hög nivå.
Dom säger själva att dummernickar är välkomna också, men jag har inte vågat anmälla mitt intresse än, utan nöjer mig med att läsa det dom skriver…..
Dolomit, ang kristallglasyren fr Seemans så är ingen av mina foton i albumet från den köpeglasyren, dom är mina egna variationer på en från någon bok, dessutom ganska gamla foton och dåliga dessutom…;D
Denna glasyren från Seemanns har jag bara foton på i min kraschade dator (varför kommer man inte ihåg och tar man inte backup kopior innan något går åt h-e???) blir väldigt olika beronden på ugn som jag bränt den i, och topptemp + utjämning mm. Lite som vanliga Kristallglasyrer skulle jag säga, går man fort upp och bränner högt och sänker snabbt så får i af jag enstaka stora kristaller, långsammare schema och lite fler kristaller. Formationerna beror ju också på brännschemat, men med denna med seemanns vanliga schema får jag mest stavarformationer. Kan bli ganska stora också. Efter ett tag så gillade jag bättre att mixa fram egna varianter av andra recept och denna blev stående. Numera håller jag knappt alls på med kristaller, dom tar ju sådan tid…

Tack Lotta - Det var det jag undrade över. Om dom är stavformiga, så har jag en bild av de olika sätt dom ev.)kan utveckla sig på också…… (DVS. det är antagligen inte en av de kristaller som brukar börja som flakformade exempelvis…..det ska vist finnas tre fyra varianter eller nå't sånt, jag minns inte precis… )Jag är utmärkt klar över att du inte kan ge svar på alla de varianter man kan åstadkomma genom olika bränningar. färgen har du inte komenterat. Det kan ju kännas som en självklarhet att en kristallglasyr är lite gulaktig, om den inte är infärgad. Men jag har exempelvis själv en kristallglasyr, som är så vit och tråkig i original, att det är närmast nödvändigt att tillsätta en smula järn, för att kristallerna skall synas, om man inte sitter med pjäsen få decimeter från ögat. med någon enstaka procent järn i förefaller glasyren fortfarande vit.
Tycker bara det är kul att hålla mig orienterad om vad som finns på marknaden. Vi har inget som heter Seemans här nere (så vitt jag vet) Cerama har visst några färdiga Kristallglasyrer (i glada färger) här. Men jag har aldrig sett dem användas utanför fokhögsklolor, kvällskurser, o dyl. Inte ännu i alla fgall. Dom har bara funnits i några få år eller så.
Håller i övrigt med dig om att det är roligare att göra egna kristaller, även om dom jag har mest är recept jag har fått från olika håll, som ibland är omarbetade.
Visst tar det tid, och visst blokerar det ugnen, och kostar en h…s massa stålar, men det är ju så L-Ä-C-K-E-R-T !!!
Dolomit, jag missade att du frågade om färgen. Denna är helt vit med lite vitare kristaller, men själv föredrar jag den med lite koppar eller blandningar i. Lätt att färga in. Nej, det finns ju väldigt snygga molybedenkristaller bla också som inte är stavformiga om man vill dregla ännu mer…;D
All Seemanns kristallglasyr som jag hade är nu såld.
Lasse Östman i Vansbro är superduktig på Kristallglasyrer. Kolla hans hemsida, han har recept utlagda. Och han är jättetrevlig att kontakta. Han delar med sig frikostigt av sin kunskap. Han hart även kurser för de som vill lära sig mer om keramik, och då även glasyr.

Åter igen tack Lotta !
Det var som sagt mer av nyfikenhet än av köpintresse, som jag frågade, så det är bara bra att du fick sålt det !
Jag vet inte vad de olika kristalltyperna heter. Jag har aldrig ägt en bok om det eller så, utan har bara snappat upp lite här, och lite där, och arbetat vidare på det själv. så mina kunskaper har nog stora hål lite här och var.
Men jag vet att man brukar räkna med ett rätt begränsat antal kristalltyper, som man sedan kan utveckla på olika sätt genom att styra tid, och temp. (och jag känner oftast igen dem när jag ser dem) Jag vet lite om hur man arbetar praktiskt med dem, men jag är dessvärre halvanalfabet när det kommer till teorin.
Samtidigt finns det så mycket brta info på nätet, att jag drar mig för att köpa böcker innan jag har uttömt det jag kan få gratis….